Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE USE OF PRINCIPLES OF SEMIOTICS ANALYSIS TO STUDY THE PAINTINGS IN THE UNIVERSITY (BASING ON THE EXAMPLE OF E. MUNCH’S WORK)

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-6(170)-85-93

Abstract

The main principles of semiotics analysis of paintings and the use of them in educational process in High School are considered. The purpose is to show the possibility of this method for students by E. Munch’s work. We see the artist’s work from the standpoint of his life, perception of reality, and from facts which influence on his forming artistic imagery, and which will be in his further works realized. During the consideration of this methodology the main principles of semiotics approach were identified, that allows to create your own artistic image in the process of co-creative artistic perception and besides his philosophical and moral-aesthetic views. An important element of this approach is the fact that as a result it forms the specific competencies of the learner, indicated in the state educational standard. In addition, this technique allows to access the history of the art of the image created by the author in a historical context, as well as his pre-double in a modern viewer world. In the result, it was proven that the method of semiotic analysis allows the student to use data from different sources, which are necessary for a holistic perception of the artwork.

About the Author

T. M. Nikolskaya
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Гунина Е.В., Семенов В.Н. Теория и методика обучения изобразительному искусству: история и современность: справочник. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2012. 98 с.

2. Ахметова Г.П., Фахрутдинова Р.А., Рыбакова М.В. Развитие профессиональных компетенций студентов (будущих дизайнеров) средствами художественно-изобразительной деятельности в образовательном пространстве вуза (на примере дисциплины «Педагогика и методика преподавания художественных и искусствоведческих дисциплин»). Казань: Казан. инновационный ун-т им. В.Г. Тимирясова (ИЭУП), 2016. 47 с.

3. Харламов И.Ф. Педагогика. М.: Гардарики, 1999. 520 с.

4. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования. Направление подготовки 51.03.01 Культурология: приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 03.12.2015 г. № 1412. М., 2015.

5. Яковлева Н.А., Чаговец Т.П., Мозговая Е.Б., Бабияк В.В., Мажуга А.И. Анализ и интерпретация произведений искусства / под ред. Н.А. Яковлевой. М.: Высш. шк., 2005. 551 с.

6. Гринев-Гиневич С.В., Сорокина Э.А. Основы семиотики. М: Флинта, Наука, 2012. 256 с.

7. Стенерсен Р. Эдвард Мунк. М.: Искусство, 1972. 250 с.

8. Бишофф У. Мунк. М.: Арт-Родник, 2003. 96 с.

9. Великие художники: их жизнь, вдохновение и творчество. Киев: ООО «Иглмосс Юкрейн», 2005. 32 с.

10. Никольская Т.М. Формирование навыков анализа произведений искусства посредством их восприятия // Научное обозрение. 2009. № 1. С. 128-129.


Review

For citations:


Nikolskaya T.M. THE USE OF PRINCIPLES OF SEMIOTICS ANALYSIS TO STUDY THE PAINTINGS IN THE UNIVERSITY (BASING ON THE EXAMPLE OF E. MUNCH’S WORK). Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(6):85-93. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-6(170)-85-93

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)