Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

SYSTEM DIFFERENTIATION AS A PATTERN AND PRINCIPLE OF EDUCATION

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-6(170)-107-116

Abstract

The concept of “system differentiation” is revealed, the evolution of the ideas of system differentiation found in the scientific literature is traced, the main requirements to the educational process in higher and secondary education are pointed out. It is shown that the process of teaching in secondary and higher schools based on the principle of systemic differentiation has a personality-oriented nature and involves schoolchildren and students in a step-by-step system of tasks, types and forms of activity and communication. The development of cognitive structures in ontogenesis goes through their progressive complication in accordance with the principle of systems differentiation. This principle reads that more advanced and highly ordered cognitive structures are developing only from more simple and diffusional structures through their gradual differentiation. The education based on the principle of systems differentiation is always a process of solving more and more complicated educational tasks. This process includes three main stages (structural components): 1) introduction-motivation stage; 2) working stage; 3) evaluation stage. These structural components (stages) both exist in the process of teaching special subject and in studying some themes or giving private lessons and other forms of educational lesion in this subject.

About the Author

G. N. Karopa
Baranovichi State University
Russian Federation


References

1. Бехтерева Н.П. Здоровый и больной мозг человека. М., 2010.

2. Бехтерева Н.П. Магия мозга и лабиринты жизни. М., 2007.

3. Чуприкова Н.И. Психология умственного развития: принцип дифференциации. М., 1997.

4. Каропа Г.Н. Принцип системной дифференциации в экологическом образовании // Педагогика. 1998. № 7. С. 31-36.

5. Каропа Г.Н. Экологическое образование школьников: ведущие тенденции и парадигмальные сдвиги. Минск, 2001.

6. Каропа Г.Н. Теоретические основы экологического образования. Минск, 1999.

7. Edelman G.А. Neural Darwinism: the Theory of Neuronal Group Selection. N. Y., 1987.

8. Chomsky N. New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge, 2000.

9. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. М., 1986.

10. Занков Л.В. Избранные педагогические труды. М., 1990.

11. Харламов И.Ф. Педагогика. М., 1999.

12. Сеченов И.М. Психология поведения. М., 1997.

13. Сеченов И.М. Избранные произведения. М., 1953.

14. Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности. М., 1966.

15. Потебня А.А. Слово и миф. М., 1989.

16. Пиаже Ж. Избранные психологические труды: пер. с франц. М., 1969.

17. Пиаже Ж. Генетический аспект языка и мышления // Психолингвистика: пер. с англ., нем. и фр. М., 1984. С. 325-335.

18. Выготский Л.С. Педагогическая психология. М., 1991.

19. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. М., 1982-1984.

20. Брунер Дж. Процесс обучения: пер. с англ. М., 1962.

21. Брунер Дж. Психология познания: пер. с англ. М., 1977.

22. Макарова Л.Н. Преподаватель высшей школы: индивидуальность, стиль, деятельность: в 2 ч. Тамбов, 2000.

23. Edelman G.A. A Universe of Consciousness. How Matter Becomes Imagination. N. Y., 2001.

24. O’Keefe J., Nadel L. The Hippocampus as a Cognitive Map. Oxford, 1978.

25. Moser M-B., Moser E. I. Functional differentiation in the hippocampus // Hippocampus. 1998. Vol. 8. Issue 6. P. 608-619.

26. Штерн В. Персоналистическая психология // История зарубежной психологии (30-е - 60-е гг. XX в.). М., 1986. С. 186-198.

27. Вертгеймер М. Продуктивное мышление: пер. с англ. М., 1987.


Review

For citations:


Karopa G.N. SYSTEM DIFFERENTIATION AS A PATTERN AND PRINCIPLE OF EDUCATION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(6):107-116. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-6(170)-107-116

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)