Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

DEVELOPMENT OF CHILD PERFECTION IN THE DOMESTIC EDUCATION SYSTEM

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-30-42

Abstract

As a result of the implementation of the extensive approach in the USSR, a state system of special schools and specialized out-of-school institutions was created, which enabled most children and adolescents to realize their interests, develop their abilities, choose a profession, and many, achieve high results in various fields of professional activity. The modern period is characterized by the beginning of the implementation of an intensive approach: the state adopts policy documents that define a set of measures for working with gifted children in the country; studies are carried out, concepts and models for the development of children’s giftedness are developed, a system of competitive measures is in place to identify gifted children and provide them with support through scholarships and grants; at the initiative of the President of Russian and support of business structures in the regions of the country, a network of educational centers for working with gifted children are being created. Modern educational practice testifies to the integration of extensive and intensive technologies in working with gifted children, tested and proven effective in the Soviet and modern periods. Currently, the main condition for the creation of an effective system for the support of gifted children and talented youth is the formation of mechanisms for interaction between the state and business structures in order to unite the resources and potential of each partner.

About the Authors

E. I. Sukhova
Moscow City University
Russian Federation


S. I. Karpova
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Ушаков Д.В., Шепелева Е.А. Системы работы с одаренной молодежью в России и за рубежом // Сибирский психологический журнал. Томск, 2014. № 54. С. 5-17.

2. Попов А.А., Глухов П.П., Луппа Г.М., Попова О.А. Компетентностные практики работы с одаренными детьми в рамках стратегии развития человеческого потенциала // Одаренные дети: система поддержки, сопровождения и мониторинга дальнейшего развития: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. М., 2015. С. 16-27.

3. Занаев С.З. Осуществление политехнического образования в советской школе // История педагогики и образования. 2016. № 3. С. 45-53.

4. Макаренко А.С. Методы воспитания // Педагогика. 2007. № 8. С. 16-27.

5. Разумовский В.Г. Развитие технического творчества учащихся. М.: АПН РСФСР, 1961.

6. Дополнительное образование для детей / под ред. О.Е. Лебедева. М.: ВЛАДОС, 2000.

7. Каргина З.А. История становления системы дополнительного образования детей в России: два «золотых периода» // Историко-педагогический журнал. 2013. № 1. С. 89-101.

8. Ушаков Д.В. Психология интеллекта и одаренности. М.: Ин-т психологии РАН, 2011.

9. Чепурных Е.Е., Синягина Н.Ю., Кузнецова И.В., Калиш И.В., Зайцева Н.В. Анализ эффективности реализации мероприятий подпрограммы «Одаренные дети» федеральной целевой программы «Дети России» (1998-2003 гг.). М., 2004.

10. Карпова С.И. Проблема детской одаренности на современном этапе развития образования. Одинцово: АНОО ВПО «Одинцовский гуманитарный университет», 2008.

11. Медведев Д. Механизмы поддержки одаренных детей должны стать общенациональной системой. URL: https://profiok.com/about/news /detail.php?ID=3346 (дата обращения: 15.05.2017).


Review

For citations:


Sukhova E.I., Karpova S.I. DEVELOPMENT OF CHILD PERFECTION IN THE DOMESTIC EDUCATION SYSTEM. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):30-42. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-30-42

Views: 40


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)