Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

TRADITIONS, INNOVATIONS AND NEW TRENDS IN THE PEDAGOGICAL THEORY AND SCIENTIFIC SCHOOL OF ACADEMICIAN I.F. KHARLAMOV

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-98-107

Abstract

The relationship between the development of pedagogical theory and the formation of scientific-pedagogical school, the relationships between traditions and innovations in scientific pedagogy are considered, the basic principles and ideas of educational theory which formed the basis for the creation of the most important and, in fact, the only in the Republic of Belarus scientific-pedagogical school in the field of theory and practice of modern education are examined. Ivan Kharlamov (1920-2003) is doctor of pedagogy, professor, honoured scientific worker of the BSSR (1980), academician of the Academy of Pedagogical Sciences of the USSR (1990), academician of the National Academy of Belarus (1995), foreign member of the Russian Academy of Education (1999), State Prize winner of Belarus (for the textbook “Pedagogy” (2000)). Author of over 300 scientific works, including more than 20 monographs and textbooks; founder of the most powerful pedagogical theory and the most important scientific-pedagogical school in the Republic of Belarus. The comparative analysis of I.F. Kharlamov’s educational theory and J. Edelman’s theory of Neural Darwinism may lead to the discovery of many cognitive phenomena that can transform the theory and practice of modern education and personal development.

About the Author

G. N. Karopa
Baranovichi State University
Russian Federation


References

1. Харламов И.Ф. Педагогика. М., 2003.

2. Харламов И.Ф. Теория нравственного воспитания: историческая и современная проблематика и основные педагогические идеи. Мн.: БГУ, 1972.

3. Бехтерева Т.П. Магия мозга и лабиринты жизни. М., 2007.

4. Канеман Д., Словик П., Тверски А. Принятие решений в условиях неопределенности: пер. с англ. М., 2005.

5. Edelman J. Neural Darwinism. The Theory of Neuronal Group Selection. N. Y., 1987.

6. Каропа Г.Н. Математическая теория хаоса и проблемы географического и экологического образования // Веснiк Брэсцкага унiверсiтэта. Серыя 3. Фiлалогiя. Педагогiка. Псiхалогiя. 2013. № 1. С. 129-138.

7. Каропа Г. История и методология географии. Гомель, 2005.

8. Бэкон Ф. Новый Органон. М., 1935.

9. Выготский Л.С. Мышление и речь. М., 1999.

10. Александров Ю.И., Шевченко Д.Г. Научная школа «Системная психофизиология» (посвящается 105-летию П.К. Анохина и 65-летию В.Б. Швыркова) // Психологический журнал. 2004. Т. 20. № 6. С. 93-100.

11. Александров Ю.И. Психофизиологические закономерности научения и методы обучения // Психологический журнал. 2012. Т. 33. № 6. С. 5-19.

12. Edelman J. Wider than the Sky. The Phenomenal Gift of Conscious. N. Y., 2005.

13. Харламов И.Ф. Нравственное воспитание школьников. М., 1983.

14. Школы в науке / под ред. С.Р. Микулинского. М., 1977.

15. Грезнева О. Научные школы: принципы классификации // Высшее образование в России. 2004. № 5. С. 42-43.

16. Логинова Н.А. Феномен ученичества: приобщение к научной школе // Психологический журнал. 2000. № 5. С. 106-111.

17. Кун Т. Структура научных революций: пер с англ. М., 1977.

18. Пиаже Ж. Избранные психологические труды: пер. с фр. М., 1977.

19. Сеченов И.М. Элементы мысли. СПб., 2011.

20. Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. М., 1986.

21. Каропа Г.Н. Парадигмальные сдвиги и новые тенденции в экологическом образовании школьников // Адукацыя I выхаванне. 2009. № 9. С. 15-21.

22. Макарова Л.Н., Шаршов И.А., Голушко Т.К., Немкова И.Н. Профессионализм преподавателя и студента: теории и технологии. Москва; Тамбов, 2005.

23. Харари Ю.Н. Sapiens. Краткая история человечества: пер. с англ. М., 2014.


Review

For citations:


Karopa G.N. TRADITIONS, INNOVATIONS AND NEW TRENDS IN THE PEDAGOGICAL THEORY AND SCIENTIFIC SCHOOL OF ACADEMICIAN I.F. KHARLAMOV. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):98-107. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-98-107

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)