Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

HERMENEUTIC UNDERSTANDING OF HUMAN BEING’S HISTORICITY

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-163-171

Abstract

The main characteristics of the principle of historicity, used in modern hermeneutics are revealed. The content of the concept of “historicity” in the theory of historical consciousness of W. Dilthey, who developed the version of hermeneutics as a methodology of the sciences of the spirit are revealed. W. Dilthey realized the inadequacy of psychological categories as the basis for understanding man and his life, and instead proposed the notion of historicity. Hermeneutic philosophy pays particular attention to the historical character of cognition of external reality and the life of the human being. Man is not just another of the many objects of the physical world, but a living subject that interprets the world in the context of historically inherited cultural meanings and interrelations. The contribution of M. Heidegger and H.-G. Gadamer to understanding the principle of historicity as an ontological characteristic of human existence is also discussed. This principle assumes an analysis of the mode of being of a person as being in time, and not subordinate to him, because both the experience of consciousness and the external empirical experience have a temporal structure.

About the Author

N. V. Medvedev
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Медведев Н.В. Герменевтическое понятие истины // Философские традиции и современность. 2013. № 1 (3). С. 89-95.

2. Дильтей В. Введение в науки о духе // Зарубежная эстетика и теория литературы XIX-XX вв. Трактаты, статьи, эссе. М., 1987.

3. Дильтей В. Собрание сочинений: в 6 т. / пер. с нем. B.C. Малахова. М., 2000. Т. 1. Введение в науки о духе.

4. Шпет Г.Г. Герменевтика и ее проблемы // Контекст. М.: Искусство, 1991.

5. Дильтей В. Наброски к критике исторического разума // Вопросы философии. 1988. № 4. С. 135-152.

6. Тисельтон Э. Герменевтика: пер. с англ. Черкассы: Коллоквиум, 2011.

7. Медведев Н.В., Лобанова Я.С. Проблема темпоральности в герменевтике // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2009. Вып. 7 (75). С. 123-126.

8. Соловьев Э.В. Прошлое толкует нас: (Очерки по истории философии и культуры). М.: Политиздат, 1991. 432 с.

9. Мамардашвили М. Как я понимаю философию. М.: Прогресс, 1992. 416 с.

10. Гулыга А.В. К спорам о Хайдеггере // Эпоха. Философский вестник. 1991. М.: Философское общество СССР, 1991. С. 50-61.

11. Хайдеггер М. Бытие и время / пер. В.В. Бибихина. М.: Ad Marginem, 1997.

12. Медведев Н.В., Омед Х.А.С. Хайдеггер о бытии человека как экзистенции // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2011. Вып. 4. С. 234-239.

13. Dallmayr F. Hermeneutics and intercultural dialog: linking theory and practice // Ethics and Global Politics. 2009. Vol. 2. № 1. P. 22-39.

14. Гайденко П.П. От исторической герменевтики к «герменевтике бытия»: Критический анализ эволюции М. Хайдеггера // Вопросы философии. 1987. № 10. С. 124-133.

15. Гадамер Х.-Г. Истина и метод: Основы философской герменевтики: пер. с нем. / общ. ред. и вступ. ст. Б.Н. Бессонова. М.: Прогресс, 1988.

16. Соболева М.Е. Философская герменевтика: понятия и позиции. М.: Академический проект; Гаудеамус, 2014.

17. Медведев Н.В. Герменевтика Гадамера и социально-гуманитарное познание // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 7 (81). C. 123-127.


Review

For citations:


Medvedev N.V. HERMENEUTIC UNDERSTANDING OF HUMAN BEING’S HISTORICITY. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):163-171. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-163-171

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)