Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SOCIAL SPHERE FOR THE ORGANIZATION OF INTERDEPARTMENTAL INTERACTION AS AN IMPORTANT DIRECTION FOR SOLVING THE PROBLEMS OF THE POPULATION

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-15-22

Abstract

Interdepartmental interaction as the basis for implementing social policy, the priority technology of social work with the population is considered. It is noted that interdepartmentalism, being an important principle in the development of state programs and the creation of information systems and documents serving the social sphere, is also a resource for the development of social organizations. It is established that the activity of specialists in the social sphere is based on an interdepartmental principle. Interdepartmental interaction requires special competence: understanding of interdisciplinarity, knowledge of the boundaries of its professional competence, the ability to implement interdisciplinary and interagency interaction and coordination of specialists’ activities. The basic categories of research are defined: the concepts of “interdepartmental interaction”, “interagency cooperation system”, stages of organization of interdepartmental interaction, barriers that impede the processes of interagency cooperation. The results of the questionnaire survey of students aimed at studying the process of training future specialists in the social sphere to organize interdepartmental interaction as an important direction in solving population problems are presented. The results of the survey emphasize the importance of this process. It is established that interaction in an interdisciplinary team requires the presence of a key - a leading figure, which should help to organize interaction. A specialist in social work, taking into account the specifics of his education and his competences, can become such a figure. The elements of practical exercises aimed at training future specialists of the social sphere for interdepartmental interaction as an important area of work with the population are presented. The conducted research shows the need to strengthen the content component of the educational program for specialists in the social sphere, taking into account work in a multidisciplinary team.

About the Author

A. A. Druzhinina
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Алехина С.В., Фальковская Л.П. Межведомственное взаимодействие как механизм развития психологической службы в образовании // Психолого-педагогические исследования. 2017. Т. 9. № 3. С. 116-128.

2. Рубцов В.В. О межведомственном взаимодействии в реализации социальной и образовательной инклюзии для социально уязвимых групп населения // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21. № 1. С. 87-93.

3. Забродин Ю.М., Рубцов В.В. Апробация, внедрение и применение профессиональных стандартов при решении задач образования и социальной сферы: этапы и перспективы // Межведомственные модели оказания социальных и образовательных услуг и практика апробации и применения профессиональных стандартов работников образования и социальной сферы. М.: ФГБОУ ВО МГППУ, 2016. С. 13-30.

4. Бочарова В.Г. Педагогика социальной работы. М.: Аргус, 1994. 207 с.

5. Протасова Т.Н. Межведомственное взаимодействие учреждений социальной сферы в решении проблем сиротства на территории: автореф. дис.. канд. соц. наук. Кемерово, 2004. 21 с.

6. Замолоцких Ю.Н. К вопросу о понятии «межведомственное взаимодействие» государственных органов исполнительной власти // Апробация. 2016. № 5 (44). С. 145-146.

7. Дудкин А.С. Проблемы межведомственного взаимодействия в оказании помощи детям, попавшим в трудную жизненную ситуацию // Регионология. 2009. № 1. С. 255-261.

8. Петровская Ю.А. Организация межведомственного взаимодействия субъектов профилактики детской безнадзорности на региональном уровне (на примере Республики Карелия) // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия Психология. Социология. Педагогика. 2011. № 1. С. 343-351.

9. Методические рекомендации по межведомственному взаимодействию органов и учреждений системы профилактики безнадзорности и правонарушений несовершеннолетних по вопросам оказания помощи осужденным несовершеннолетним, отбывающим наказания, не связанные с лишением свободы, и несовершеннолетним, освобождающимся из мест лишения свободы / под ред. Н.В. Сероштановой. М.: АНО «ЦНПРО», 2016. 81 с.

10. Дружинина А.А. Ресурсы образовательной среды вуза в формировании управленческой культуры студента - будущего социального работника // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2012. Вып. 6 (110). С. 100-107.

11. Гарашкина Н.В., Дружинина А.А. Технологии формирования социальной инициативности студенческой молодежи // Психолого-социальная работа в современном обществе: проблемы и решения. СПб., 2016. С. 418-420.


Review

For citations:


Druzhinina A.A. PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SOCIAL SPHERE FOR THE ORGANIZATION OF INTERDEPARTMENTAL INTERACTION AS AN IMPORTANT DIRECTION FOR SOLVING THE PROBLEMS OF THE POPULATION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(172):15-22. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-15-22

Views: 47


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)