Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

OBJECTIVES, STRUCTURE AND SUBJECT OF A METHODOLOGICAL PLANNING

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-49-59

Abstract

The research is devoted to the full review of the notion of a methodological planning. This research is very actually now because despite a big using of the methodological planning in modern educational institutions, this notion stays insufficiently explored from theoretical point of view. The theoretical basis of this notion allows to use it completely and correctly in practice. This research is based on the methods of the theoretical and comparative analyses. Different opinions and comments of Russian and foreign scientists, who examine the general fact of the planning and the methodological and pedagogical planning, are studied. It was found that the methodological planning is a part of the larger notion - the pedagogical planning. At plus the methodological planning is one of the stages of the pedagogical process which is a part of the pedagogical system. As illustrations some examples of the methodological planning’s using in schools and in universities of the Russian Federation were used. It was proved that the methodological planning is one of the most important stages of the pedagogical process. In virtue of the comparative analysis of the definitions of others authors, our own definition of the methodological planning is offered. As example of the sequential algorithm stages of the methodological planning and possible ways of its realization were studied. It is necessary to use the methodological planning in the pedagogy for the realization of the most important purpose of a pedagogical process - it is the good knowledge assimilation by pupils and students.

About the Author

A. A. Belyaev
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Дворецкий И.Х. Латинско-русский словарь. М., 1976. 1096 с.

2. Новая философская энциклопедия: в 4 т. / под ред. В.С. Степина. М.: Мысль, 2001.

3. Ханна Э., Рэнс С. Словарь терминов и определений ITIL на русском языке. URL: http:// itsmforum.ru/ZAM-test/Russian_2011_Glossa-ry_v2.0.pdf (дата обращения: 21.05.2017).

4. Ломакина О.Е. Этапы проектирования деятельности // Высшее образование в России. 2003. № 3. С. 127-130.

5. Слободчиков В.И. Новое образование - путь к новому обществу // Школьные технологии. 1997. № 3. С. 3-6.

6. Щедровицкий Г.П. Система педагогических исследований (Методологический анализ) // Педагогика и логика. М.: Касталь, 1993.

7. Бедерханова В.П. Становление личностно ориентированной позиции педагога. Краснодар, 2001.

8. Энциклопедический словарь / под ред. А.А. Ивина. М.: Гардарики, 2004.

9. Григорьева Е.Я. Методическое проектирование содержания школьного иноязычного образования в условиях его модернизации // Иностранные языки в школе. 2014. № 8. С. 2-6.

10. Байбородова Л.В., Важнова О.Г., Рожков М.И. Проектирование педагогической деятельности школы: из опыта школы-комплекса № 87 г. Ярославля. Ярославль: ЯГПУ, 1997. 77 с.

11. Бедерханова В.П., Бондарев П.Б. Педагогическое проектирование в инновационной деятельности. Краснодар, 2000.

12. Безрукова В.С. Педагогика. Проективная педагогика. Екатеринбург: Деловая книга, 1999.

13. Кириченко Е.Б. Практическая педагогика: материалы к занятиям. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2008.

14. Шаронова Е.Г. Технология социально-экологического воспитания учащейся молодежи в Чувашской Республике. М., 2013.

15. Сериков В.В. Личностно ориентированное образование: поиск новой парадигмы. М., 1998.

16. Сериков В.В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. М.: Логос, 1999. 272 с.

17. Батышев С.Я. Профессиональная педагогика. М.: Ассоциация «Профессиональное образование», 1999. 904 с.

18. Гиг Дж. ван. Прикладная общая теория систем: в 2 кн. М., 1981.

19. Седова Н.Е. Основы практической педагогики. М., 2008.

20. Колесникова И.А., Горчакова-Сибирская М.П. Педагогическое проектирование / под ред. И.А. Колесниковой. М.: Изд. центр «Академия», 2005. 288 с.

21. Волынкин В.И., Палаткина Г.В. Педагогическое сопровождение в социокультурной деятельности. Астрахань: Изд. дом «Астраханский университет», 2011.


Review

For citations:


Belyaev A.A. OBJECTIVES, STRUCTURE AND SUBJECT OF A METHODOLOGICAL PLANNING. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(172):49-59. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-49-59

Views: 41


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)