Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

PECULIARITIES OF PATRIOTISM EDUCATION AMONG TEENAGERS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-102-110

Abstract

The problems of the formation of values in adolescents, consistent with the principles of patriotic education are revealed. An analysis is made of the physiological and psychological characteristics of adolescents, which should be taken into account when choosing the means of patriotic education. Systematization of the physiological and psychological characteristics of the adolescent allowed to form a scheme of cognitive features of adolescents, which is defined as the basis for developing a model of social education of patriotic feelings. The means of popular creativity are determined by the key means of implementing the scheme, which correspond, in particular, to the principles of patriotic upbringing. Particular attention is paid to folk art as a source of an important emotional component. It is emphasized that by showing emotional feelings for the results of folk art, as a blessing created in their country, a teenager can experience a sense of belonging to a certain state-national community. The result of the study is the justification of the choice of the design method as the most effective method of using the means of folk art in the patriotic education of adolescents. The systematization of project types makes it possible to use the proposed method for the whole variety of solved problems. The result of using the project method based on the means of folk art will be the adolescent’s comprehension of the highest values, the formation of the ability to use them as life orientations, and adoption as key principles in practical activities.

About the Author

Y. V. Vasileva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Багрецов Д.Н., Ширшов В.Д. Патриотизм: современные вызовы и перспективы // Педагогическое образование в России. 2016. № 5. С. 63-70.

2. Андрущакевич А.А., Булгакова О.С. О ценностном подходе к сознанию // Вестник психофизиологии. 2016. № 4. С. 9-14.

3. Кравченко И.И. Политические и другие социальные ценности // Вопросы философии. 2005. № 2. С. 3-16.

4. Харламов И.Ф. Педагогика. М.: Гардарики, 1999. 520 с.

5. Воспитание патриотизма в условиях социальных перемен: теоретико-методологические и прикладные основы / под общ. ред. С.В. Дармодехина, А.К. Быкова. М.: Государственный НИИ семьи и воспитания, 2007. 328 с.

6. Мусс Г.Н. Теория и практика патриотического воспитания. Москва; Берлин: Директ-Медиа, 2015. 182 с.

7. Еревцева Е.Я. Гражданское воспитание как фактор социализации школьников: дис.. д-ра пед. наук. Челябинск: ЧПУ, 2006. 384 с.

8. Болотова А.К., Молчанова О.Н. Психология развития и возрастная психология. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2012. 526 с.

9. Ешев М. Российский патриотизм как основа национальной идентичности // Власть. 2013. № 6. С. 116-118.

10. Вежевич Т.Е. Моделирование региональных систем патриотического воспитания школьников: дис.. д-ра пед. наук. Улан-Удэ, 2011. 471 с.

11. Крайг Г., Бокум Д.П. Психология развития. СПб.: Питер, 2005. 940 с.

12. Российская семья - основа развития духовности и патриотизма: сб. науч. ст., концептуально-программных и метод. материалов / под. общ. ред. В.И. Лутовинова. М.: ООО «ТИД «Русское слово - РС», 2010. 360 с.

13. Мусина В.Е. Патриотическое воспитание школьников. Белгород: ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 2013. 156 с.

14. Веселова Т.К., Соломыкина Н.Я., Киселева М.В., Биткова Е.С. Приобщение детей дошкольного возраста к народному творчеству как часть патриотического воспитания // Обучение и воспитание. Методики и практика. 2015. № 23. С. 7-11.

15. Богатырева С.Н. Патриотизм: старое и новое в консолидирующей идее объединения российского народа // Казанский педагогический журнал. 2016. № 3 (116). С. 213-218.

16. Корюкин В.И. Приоритет творческой деятельности // Формирование творческих особенностей: сущность, условия, эффективность: сб. науч. тр. Свердловск: Свердл. инженерно-пед. ин-т, 1990. С. 4-8.

17. Максяшин А.С. Народное художественное творчество и его особенности // Альманах современной науки и образования. 2012. № 11 (66). C. 139-141.

18. Сухомлинский В.А. Избранные произведения: в 5 т. Киев: Радянска школа, 1980. Т. 5. Статьи.

19. Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. М.: АПН РСФСР, 1956. 519 с.

20. Гершунский Б.С. Методологические проблемы прогнозирования развития педагогической науки // Методологические проблемы современной педагогической науки и практики: межвуз. сб. науч. тр. Челябинск: ЧГПИ, 1988. С. 13-29.

21. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 302 с.

22. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М.: Просвещение, 1976. 366 с.

23. Лазарев В.С. Новое понимание метода проектов в образовании // Проблемы современного образования. 2011. № 6. С. 35-43.


Review

For citations:


Vasileva Y.V. PECULIARITIES OF PATRIOTISM EDUCATION AMONG TEENAGERS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(172):102-110. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-102-110

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)