Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Issue of a teacher’s reading culture

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-173-13-28

Abstract

We consider the current issue of changing the ways and quality of reading among modern readers of business and fiction literature and the task of improving reading culture. Features of development and interrelation of reading culture of preschool children, school children of different age groups, students and teachers are noted. The main attention is focused on the characteristics of teachers reading: the reader’s competence of primary and secondary school teachers is revealed. Competence of teachers associated with the ability to form students’ correct ways and qualities of reading skills, make library extracurricular reading in accordance with the laws of the formation of the circle of children’s reading, develop creative skills with the text. The significant intellectual ability of a teacher to make a comprehensive analysis of the work in preparation for the lessons of literary reading is revealed. Attention is paid to the educational competence of a teacher. We summarize the importance of the description of the existential foundations of reading for all groups of a reader’s qualifications, specifics, and functions of reading. In conclusion, the prospects for the development of a teacher’s reading culture are formulated.

About the Author

G. M. Pervova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Андреев О.А. Учитесь быстро читать. М.: Просвещение, 1991.

2. Чиндилова О.В. Феноменология развития читательской культуры детей дошкольного возраста в контексте непрерывного литературного образования: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Челябинск, 2011.

3. Первова Г.М. Педагогика чтения. Тамбов: Изд-во ТОИПКРО, 2014.

4. Первова Г.М. Теория литературы и практика читательской деятельности. Тамбов: Изд. дом ТГУ им. Г.Р. Державина, 2018.

5. Светловская Н.Н. Обучение чтению и законы формирования читателя // Начальная школа. 2003. № 1. С. 11-18.

6. Светловская Н.Н., Пиче-оол Т.С. Наука становления личности средствами чтения-общения: словарь-справочник. М.: Экон-Информ, 2011.

7. Галактионова Т.Г. Чтение школьников как социально-педагогический феномен открытого образования. СПб., 2008.

8. Гринева М.И. Организационно-педагогические условия развития культуры чтения подростков в общеобразовательном процессе: автореф. дис. … канд. пед. наук. СПб., 2016.

9. Шулер И.В. Развитие читательской культуры личности в условиях современной информационной среды (на материале обучения в вузе): дис. … канд. пед. наук. Тюмень, 2011.

10. Аскарова В.Я. Динамика концепции российского читателя (конец XХ - начало ХХI века). СПб., 2003.

11. Бирюков П.Б. Чтение в жизни современных студентов: опыт культурологического исследования. М.: Диалог-МГУ, 1999.

12. Бутенко И.А. Чтение накануне нового тысячелетия // Аlma Mater. 1997. № 10. С. 21-25.

13. Иванова Г.А., Тихомирова И.И. Психология чтения школьников. М.: РШБА, 2016.

14. Растим читателя: программы литературного развития детей 3-9 лет / под общ. ред. Н.К. Малаховой. М.: НФ «Пушкинская библиотека», 2015.

15. Мелентьева Ю.П. Общая теория чтения. М.: Наука, 2015.

16. Муравьева Е.Г. Судьба читательской культуры в российской провинции // Читающий мир и мир чтения: сб. ст. по материалам Междунар. конф. / сост. В.Д. Стельмах. М., 2003. С. 82-92.

17. Чудинова В.П. Чтение детей и подростков на рубеже веков: процессы трансформации // Читающий мир и мир чтения: сб. ст. по материалам Междунар. конф. / сост. В.Д. Стельмах. М., 2003. С. 93-108.

18. Серебряная М.Я., Швецова-Водка Г.Н. Типология чтения и читателей художественной литературы. М.: Литера, 2014.

19. Соколов А.В. Чтение в эпоху электронных коммуникаций // Читающий мир и мир чтения: сб. ст. по материалам Междунар. конф. / сост. В.Д. Стельмах. М., 2003. С. 140-144.

20. Сто проектов про чтение - 2016. Актуальные инициативы: культурно-образовательный атлас / ред. сост. Р.В. Раппопорт. М.: РИПОЛ классик, 2016.

21. Тихомирова И. Сущность, модели и искусство чтения // Библиотечное дело. 2004. № 5. С. 27-29.

22. Фирсова Т.Г. Культура чтения современного педагога как средство гуманизации образовательного пространства // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития. 2017. Т. 6. Вып. 2 (22). С. 101-105.

23. Человек читающий: Homo Legens: сб. ст. / отв. ред. Б.В. Бирюков, И.А. Бутенко. М., 2000.

24. Читающий мир и мир чтения: сб. ст. по материалам Междунар. конф. / сост. В.Д. Стельмах. М., 2003.

25. Эко У. Роль читателя: исследования по семиотике текста. М.: Изд-во РГГУ, 2005.

26. Стефановская Н.А. Экзистенциальные основы чтения. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р. Державина, 2008.


Review

For citations:


Pervova G.M. Issue of a teacher’s reading culture. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(173):13-28. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-173-13-28

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)