Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Teaching a foreign language for professional purposes course on the basis of the model of content and language integrated learning in an agricultural institution

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-173-49-57

Abstract

The purpose of teaching foreign languages to students of non-linguistic areas of training is the development of a foreign-language communicative competence in the spheres of professional communication. In this regard, the thematic content of the training “Foreign Language for Professional Purposes” should be aimed at an in-profile specialization and reflect the specifics of not only the students’ specialization, but also the chosen profile of education within specialization. However, as the analysis of the main educational programs on a number of areas of training in agrarian universities and the curricula of the course “Foreign Language for Professional Purposes” shows, the thematic content of teaching a foreign language does not always reflect the specifics of the students’ specialization and the profile of training. In this paper we examine the main three models of teaching a foreign language for professional purposes: 1) a model of teaching a foreign language for specific purposes; 2) a model for teaching a profile discipline in a foreign language; 3) model of content and language integrated learning . On the basis of the analysis of models, the content of the discipline “Foreign Language for Professional Purposes” is proposed in the work, implemented on the basis of the model of teaching a profile discipline and a foreign language. We offer the subject content of teaching a foreign language, as well as the thematic content of this course on the example of the direction of preparation “Gardening” and two profiles: “Decorative Horticulture and Landscape Design” and “Fruit and Vegetable Growing and Viticulture”. The materials of the work testify that often the thematic content of the teaching of the discipline will be invariant regardless of the chosen training profile, and the part is variable, reflecting the specificity of the specific training profile.

About the Author

A. G. Solomatina
Voronezh State Agricultural University named after Emperor Peter the Great
Russian Federation


References

1. Бим И.Л. Некоторые актуальные проблемы современного обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2001. № 4. С. 5-8.

2. Сысоев П.В., Завьялов В.В. Обучение иноязычному письменному юридическому дискурсу студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Язык и культура. 2018. № 41.

3. Huntinson T., Waters A. English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

4. Поляков О.Г. Английский язык для специальных целей: теория и практика. М.: Тезаурус, 2003.

5. Сафонова В.В., Сысоев П.В. Элективный курс по культуроведению США в системе профильного обучения английскому языку // Иностранные языки в школе. 2005. № 2. С. 7-16.

6. Marsh D. Content and Language Integrated Learning: The European Dimension - Actions, Trends and Foresight Potential. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

7. Marsh D. Language Awareness and CLIL // Encyclopedia of Language and Education. Knowledge about Language. Vol. 6. N. Y.: Springer Science and Business Media LLC, 2007. P. 233-246.

8. Marsh D., Mehisto P., Wolff D., Frigols M.J. The European Framework for CLIL Teacher Education. Graz: European Centre for Modern Languages, 2010.

9. Халяпина Л.П. Современные тенденции в обучении иностранным языкам на основе идей CLIL // Вопросы методики преподавания в вузе. 2017. Т. 6. № 20. С. 46-52.

10. Сысоев П.В., Амерханова О.О. Обучение письменному научному дискурсу аспирантов на основе тандем-метода // Язык и культура. 2016. № 4 (36). С. 149-169.

11. Сысоев П.В., Амерханова О.О. Влияние тандем-метода на овладение аспирантами иноязычным письменным научным дискурсом // Язык и культура. 2017. № 40. С. 276-288.

12. Степанова М.М. Использование метода тандемного обучения в магистратуре многопрофильного вуза // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. Вып. 12 (165). С. 115-119.

13. Ковалева Ю.Ю. Аспекты модульного обучения английскому языку студентов технического вуза. Томск: Национальный исследовательский Томский политехнический университет, 2011.

14. Крылов Э.Г. Формирование профессионального двуязычного лексикона в процессе интегративных занятий по иностранному языку и инженерным дисциплинам // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2015. № 1 (11). С. 82-92.


Review

For citations:


Solomatina A.G. Teaching a foreign language for professional purposes course on the basis of the model of content and language integrated learning in an agricultural institution. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(173):49-57. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-173-49-57

Views: 41


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)