Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Literary text features as means for individual’s moral qualities formation at the Foreign Language classes in a comprehensive university

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-179-40-50

Abstract

We attempt to analyze the main features of a literary text as a means of moral qualities development in the process of a Foreign Language classes in a comprehensive university. Various moral qualities such as the ability to work in a team, flexibility, honesty, courage and tolerance, sense of justice, the desire for knowledge are highly valued on the labour market today. The potential of the “Foreign Language” discipline contains a unique combination of ideas of spiritual, moral and aesthetic education, through which students are introduced to the ideals of morality and cultural patterns. We aim to identify the essence of text interpretation concept, which includes the reflexive component, important for the development of the aforementioned personal qualities. It is shown that the literary texts contain philosophical information, examples of problematic life situations in which certain social skills, human qualities, decisions and actions are demonstrated. Various examples of life situations presented in the literary texts are deeply analyzed and interpreted by students.

About the Author

A. F. Mamleeva
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Зарецкая М.Н. Духовно-нравственное воспитание студентов на уроках английского языка // Молодой ученый. 2015. № 6 (86). С. 601-605.

2. Агапов В.С. Концепция духовно-нравственного воспитания учащейся молодежи А.С. Метелягина, [1950-2001 гг.: Отечественный ученый-педагог] // Проблемы формирования и развития личности в психологии и педагогике. М., 2001. C. 31-33.

3. Рублик Т.Г. Языковая личность и ее структура // Вестник Башкирского университета. 2007. № 1. С. 99-101.

4. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. М.: Изд. центр «Академия», 2004. 336 с.

5. Маклаков А.Г. Общая психология. СПб.: Питер, 2003.

6. Фазылзянова Г.И. Культура понимания как образовательная проблема // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2009. № 1.

7. Огурцов А.П. Рефлексия // Новая философская энциклопедия: в 4 т. М., 2001. Т. 3.

8. Кумакова Д.Б. Коммуникации в художественной среде: искусство взаимодействия // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 3 (32). С. 37-41.

9. История философии: энциклопедия / сост. и гл. науч. ред. А.А. Грицанов. Минск: Интерпрессервис; Кн. Дом, 2002. 1376 с.

10. Кристева Ю. Избранные труды: Разрушение поэтики. М., 2004.

11. Ильин И.П. Постмодернизм: Словарь терминов. М., 2001.

12. Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика. М.: Прогресс, 1989. 616 с.

13. Глотов М.Б. Эстетическое и художественное // Эстетика сегодня: состояние, перспективы: материалы науч. конф. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 1999. Вып. 1. C. 27-29.

14. Бабенко Л.Г., Васильев И.Е., Казарин Ю.В. Лингвистический анализ художественного текста. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2000. 534 с.

15. Белянин В.П. Психолингвистический и концептуальный анализ художественного текста с позиций доминанты // Логический анализ языка. Концептуальный анализ. М., 1990.

16. Арнольд И.В. Стилистика. Современный английский язык. М.: Флинта: Наука, 2002. 384 с.

17. Бахтин М.М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М.М. Работы 20-х годов. Киев, 1994.

18. Маслова В.А. Лингвокультурология. Введение. М.: Изд-во Юрайт, 2018. 208 с.

19. Практический курс английского языка. 5 курс / под ред. В.Д. Аракина. М.: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2003. 232 с.


Review

For citations:


Mamleeva A.F. Literary text features as means for individual’s moral qualities formation at the Foreign Language classes in a comprehensive university. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(179):40-50. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-179-40-50

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)