Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Corporate volunteering as a promising direction of social and cultural partnership: peculiarities, advantages and development prospects

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-179-113-120

Abstract

We discuss the development peculiarities of corporate volunteering in Russia in the aspect of consideration of such forms as social and cultural partnership, cooperation. Corporate volunteering is defined as the support and encouragement by an employer of employees engaged in community work on a pro bono basis. The system of encouragement of employees is characterized (paid leave, registration of creative business trips; use of the number of working hours in accordance with the approved regulations for participation in socially significant events; grant support). The main approaches to the development of corporate volunteering (integration, innovation) are characterized. We define the main directions of development of corporate volunteerism, in which a special role is given to the system of interaction of state structures and civil society (professional volunteering, micro-volunteering, social support programs, and participation in the development of projects for non-commercial organizations). Expert recommendations for companies on development and implementation of corporate volunteering programs are presented. The main stages of development of corporate volunteer programs (preparatory, pro bono promotion, development of the bank of social initiatives) are described. The programs of corporate volunteering of the largest companies that actively develop this direction in the territory of the Russian Federation and pursue the goals of popularization of socially significant volunteer activity are analyzed.

About the Authors

V. V. Gladkikh
Air Force Academy named after Professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin
Russian Federation


G. I. Gribkova
Moscow City University
Russian Federation


E. V. Ulyanova
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Шарковская Н.В. Сущность социально-культурной активности // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2007. № 3. С. 174-178.

2. Краснопольская И.И. Корпоративное волонтерство в России: основные характеристики // Корпоративное волонтерство в России. М.: Центр развития филантропии «Сопричастность», 2012. С. 36-42.

3. Луговая Е.А. Феномен добровольчества в социокультурном пространстве России: автореф. дис.. канд. культурологии. Саратов, 2012. 20 с.

4. Мерсиянова И.В., Корнеева И.Е. Благотворительность и участие россиян в практиках гражданского общества: региональное измерение. М.: НИУ ВШЭ, 2013. 204 с.

5. Горлова Н.И. История и перспективы развития Российского корпоративного волонтерства // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2016. № 4 (40).

6. Решетников О.В. Корпоративное добровольчество. М.: Проспект, 2010. 72 с.

7. Певная М.В. Волонтерство как социологическая проблема // Социологические исследования. 2013. № 2. С. 110-119.

8. Уржа О.А. Социальная активность населения муниципальных образований: факторы и условия // Социальная политика и социология. 2013. № 2-1 (92). С. 7-22.

9. Шлихтер А.А. Направления и механизмы взаимодействия социально-ответственного бизнеса с некоммерческим сектором США. М.: ИМЭМО РАН, 2010. 104 с.

10. Сикорская Л.Е. Педагогический потенциал добровольческой деятельности студенческой молодежи // Знание. Понимание. Умение. 2011. № 2. С. 213-217.


Review

For citations:


Gladkikh V.V., Gribkova G.I., Ulyanova E.V. Corporate volunteering as a promising direction of social and cultural partnership: peculiarities, advantages and development prospects. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(179):113-120. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-179-113-120

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)