Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MODELING OF UNIVERSITY’S EDUCATIONAL SPHERE BASING ON INNOVATIVE APPROACH

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-3/4(155/156)-14-24

Abstract

The pedagogical model of the educational environment of university which relies on innovative approach as privately-scientific is considered. Formation of the educational environment of university capable to train the competitive expert acts as a main objective of research. It is revealed that application of innovative approach to formation of the educational environment of university has entailed changes in structure of the educational environment as set of the subsystems entering her (pedagogical system, a control system, innovative infrastructure, system of standard legal support, marketing system) and components (subjects of educational process, a technological component, a spatial and subject component, a social component). Mechanisms are considered and the organizational and pedagogical conditions necessary for achievement of a goal are defined. All above-mentioned has found reflection in structure of model, her substantial components and logic of her construction on the base of ideas of innovative approach. The criteria device allowing estimate productivity of development of the identity of the student in the modernized educational environment of university is developed. It is proved that the model developed by research collective allows to gain a complete impression about process of formation of the educational environment of university created on the basis of innovative approach and gives the chance to adapt it to constantly changing conditions.

About the Authors

Marina Sergeevna Chvanova
Moscow State University of Technology and Management
Russian Federation


Nataliya Aleksandrovna Kotova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Котова Н.А. Инновационный подход к подготовке специалистов по информационной безопасности // Вестник Тамбовского университета. Серия Естественные и технические науки. Тамбов, 2014. Т. 19. Вып. 2. С. 648-651.

2. Чванова М.С., Котова Н.А. Формирование инновационной образовательной среды в вузе как современная потребность социума // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. Тамбов, 2014. № 1 (23). С. 44-51.

3. Чванова М.С., Котова Н.А., Скворцов А.А., Киселева И.А., Молчанов А.А. Дистанционное обучение в наукоемкой образовательной среде // Вестник Тамбовского университета. Серия Естественные и технические науки. Тамбов, 2014. Т. 19. Вып. 6. С. 1795-1804.

4. Chvanova M.S., Kotova N.A., Skvorсov A.A., Kiselyova I.A., Molchanov A.A. Innovative approach to distance learning in knowledge-intensive to the educational environment // Educational technologies and society. 2015. Vol. 18. № 1. P. 377-394.

5. Чванова М.С., Анурьева М.С., Лыскова В.Ю., Котова Н.А., Молчанов А.А. Подготовка специалистов в области информационной безопасности: инновационный подход к формированию образовательной среды // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. Тамбов, 2015. № 1 (25). С. 18-31.

6. Котова Н.А. Историко-логический анализ становления понятия «образовательная среда» в научно-педагогической литературе в контексте методологического базиса // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2015. Вып. 11 (151). C. 29-46.

7. Чванова М.С., Котова Н.А., Анурьева М.С., Лыскова В.Ю., Молчанов А.А. Инновационный подход к формированию образовательной среды подготовки специалистов в области информационной безопасности // Профессиональное образование в России и за рубежом. Кузбасс, 2015.

8. Котова Н.А. Трансформация представлений об образовательной среде вуза в контексте разных методологических подходов // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2016. Вып. 1 (153). С. 33-45.

9. Ульмахин Т.Н. Научное моделирование как специфический вид познания. Каунас, 1995.

10. Дидактические условия эффективного сочетания организационных форм и методов теоретического обучения обучающихся: сборник научных трудов. Ленинград, 1977.

11. Чванова М.С., Храмова М.В., Митрофанова И.П., Осипова Л.И. Использование принципов инновационного подхода для создания актуальной магистерской программы // Информационные технологии в образовании: материалы 7 Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции. Саратов, 2015. С. 435-445.

12. Передков В.М. Организационно-педагогические условия управления инновационными процессами в региональном вузе: автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2005.

13. Аникеева Н.П. Психологический климат в коллективе. М., 1989.

14. Бордовская Н.В., Реан А.А. Педагогика. СПб., 2000.

15. Спичкина Т.Ю. Личностный подход в образовательном процессе в вузе // Современные технологии в российской системе образования: сборник статей 5 Всероссийской научно-практической конференции. Пенза, 2007. С. 122-123.

16. Мухина В.С., Горянина В.А. Развитие, воспитание и психологическое сопровождение личности в системе непрерывного образования. М., 1997.


Review

For citations:


Chvanova M.S., Kotova N.A. MODELING OF UNIVERSITY’S EDUCATIONAL SPHERE BASING ON INNOVATIVE APPROACH. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(3-4):14-24. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-3/4(155/156)-14-24

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)