Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ WRITING SKILLS USING PEER REVIEW METHOD

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2016-21-7/8(159/160)-29-40

Abstract

The identification and validation of psycho-pedagogical conditions of training students majoring in International relations writing skills using peer review method is considered. Under the psychological and pedagogical conditions we mean external measures of influence on the process of teaching a foreign language training, which are aimed at both the intensification of the learning process, and the improvement of the efficiency and effectiveness of learning outcomes. The following psychological and pedagogical conditions, which account for the effectiveness of the training needs of students of international relations on the basis of written communication reviewing the method are discussed: a) the development of positive motivation of students to participate in training on the basis of the review of the method; b) updating of a subject position of the student in the learning process of the international written communication; c) grouping of students in the group based on the level of foreign language knowledge; d) students’ proficiency in a foreign language at B1 level; e) development of students’ ICT competence; f) following stages of algorithm. Taken together, these psycho-pedagogical conditions will affect the selection of training content, methods and forms of education and, ultimately, the outcome of training.

About the Author

Kirill Andreevich Merzlyakov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Horowitz M. What professors actually require: Academic tasks for the ESL classroom // TESOL Quarterly. 1986. № 20 (3). P. 445-462.

2. Davies P. Peer assessment: Judging the quality of students’ work by comments rather than marks // Innovations in Education and Teaching International. 2006. № 43 (1). P. 69-82.

3. Шопенгауэр А. О четверояком корне закона достаточного основания. Философские рассуждения Артура Шопенгауэра: пер. с нем. М.: Товарищество печатного дела и торговли И.Н. Кушнерев и Ко, 1902.

4. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Академия, 2005.

5. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2009.

6. Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991.

7. Соловова Е.Н. Методика обучения английскому языку. М.: Просвещение, 2002.

8. Шатилов С.Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1986.

9. Щукин А.Н. Теория обучения иностранным языкам (Лингводидактические основы). М.: ВК, 2012.

10. Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. М., 1965.

11. Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1985.

12. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 4. С. 3-10.

13. Сафонова В.В., Сысоев П.В. Программы общеобразовательных учреждений. Английский язык. Элективные курсы. Культуроведение США: 10-11 классы. М.: Еврошкола, 2004.

14. Сафонова В.В., Сысоев П.В. Английский язык. Элективные курсы. Культуроведение Великобритании. Культуроведение США. М.: АСТ/Астрель, 2007.

15. Максаев А.А. Методика развития социокультурных и речевых умений учащихся в процессе реализации международных образовательных языковых проектов (английский язык, профильный уровень): автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2015.

16. Титова С.В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практики. М.: МГУ, 2009.

17. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий. Москва: Глосса-пресс; Ростов-на-Дону: Феникс, 2010.

18. Сысоев П.В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: Книжный дом «Либроком», 2013.

19. Капранчикова К.В. Методика обучения иностранному языку студентов на основе мобильных технологий (английский язык, направление подготовки «Юриспруденция»): автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2014.

20. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: в 2 т. М., 1989.

21. Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. М.: Наука, 1997.

22. Деркач А.А., Зазыкин В. Акмеология. СПб., 2003.

23. Johnson K. Understanding communication in second language classroom. N. Y., 1995.

24. ACTFL Proficiency Guidelines. US: ACTFL, 2012.

25. Евстигнеев М.Н. Компетентность учителя иностранного языка в области использования информационных и коммуникационных технологий // Иностранные языки в школе. 2011. № 9. С. 3-9.

26. Попова Н.В. Новые средства контроля сформированности иноязычной лингвокомпьютерной компетентности студентов неязыкового вуза: на примере машинного перевода делового дискурса // Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2014. № 202. С. 77-84.

27. Евстигнеев М.Н. Генезис и вариативность понятийного содержания терминов в области информатизации образования // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 63-73.

28. Meagher M., Castaños F. Perceptions of American culture: The impact of an electronically-mediated cultural exchange program on Mexican high school students // Computer-mediated communication. Linguistic, social and cross-cultural perspectives. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1996. P. 187-201.


Review

For citations:


Merzlyakov K.A. PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ WRITING SKILLS USING PEER REVIEW METHOD. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(7-8):29-40. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2016-21-7/8(159/160)-29-40

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)