Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

FEATURES OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN GRADUATE SCHOOL BASED ON THE TANDEM-METHOD

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-52-62

Abstract

Foreign language teaching post-graduate students on the basis of the tandem method is studied. The research a) provides analysis of studies on the use of the tandem method in teaching, b) clarifies the definition of “tandem method”, c) develops the main provisions of the tandem “teacher-teacher” in the foreign language teaching in graduate school. Under the tandem method the way to mastery, training or teaching, based on the partnership of all participants, involved in the educational process, i. e. students (student-student), student and teacher (student-teacher) and teachers (teacher-teacher) is proposed. The main provisions of learning a foreign language for professional purposes in general and foreign language scientific written discourse in particular, graduate students through teaching tandem are proposed: a) the purpose of learning a foreign language for professional purposes to graduate students of non-linguistic areas of training based on the teachers’ tandem is the further development of simultaneously communicative competence and professional competencies of the students within the same discipline; b) partners of teachers’ tandem are faculty members of two specialists: an English teacher and a teacher of a profile specialty, working together with the students within the same discipline in graduate school; c) the division of responsibilities of teachers working in tandem is based primarily on the content of training; d) separation of the sphere of activity of each teacher working in tandem is not fixed and static; e) participation in teaching based on tandem learning a foreign language has specific requirements for the teachers’ competencies.

About the Author

Oxana Olegovna Amerkhanova
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Чудинов А.Н. Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского языка. М., 1910.

2. Словарь русского языка / под ред. А.П. Евгеньева: в 4 т. М.: Русский язык, 1988. Т. 3.

3. Ефремова Т.Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. М.: Русский язык, 2000.

4. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Изд-во «Икар», 2009. 448 с.

5. Тамбовкина Т.Ю. Тандем-метод - один из путей реализации личностно-ориентированного подхода в языковом образовании // Иностранные языки в школе. 2003. № 5. С. 13-17.

6. Кудрявцева Л.В. Использование телекоммуникационных проектов для формирования иноязычной социокультурной компетенции у учащихся старших классов (на примере США и России) // Иностранные языки в школе. 2007. № 4. С. 49-54.

7. Сысоев П.В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: Книжный дом «Либроком», 2015. 264 с.

8. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий. Москва: Глосса-Пресс; Ростов-на-Дону: Феникс, 2010. 182 с.

9. Титова С.В. Ресурсы и службы Интернета в преподавании иностранных языков. М.: МГУ им. М.В. Ломоносова, 2003. 263 с.

10. Титова С.В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практики. М.: МГУ им. М.В. Ломоносова, 2009. 240 с.

11. Орловская А.А., Соколова М.Л. Изучение иностранных языков в вузе: тандем-метод // Современные проблемы социально-гуманитарных наук. 2016. № 1 (3). С. 31-35.

12. Волошко М.О. Специфика использования тандем-метода с целью формирования межкультурной компетенции учащихся // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 2-2 (56). С. 178-181.

13. Karjalaien K., Porn M., Rusk F., Bjorkskog L. Classroom tandem - outlining a model for language learning and instruction // International Electronic Journal of Elementary Education. 2013. № 6 (1). P. 165-184.

14. Апальков В.Г. Методика формирования межкультурной компетенции средствами электронно-почтовой группы (английский язык, профильный уровень): автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2008.

15. Апальков В.Г., Сысоев П.В. Компонентный состав межкультурной компетенции // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2008. Вып. 8 (64). С. 89-93.

16. Максаев А.А. Методика развития социокультурных и речевых умений учащихся в процессе реализации международных образовательных языковых проектов (английский язык, профильных уровень): автореф. дис.. канд. пед. наук. М.: МГГУ им. М.А. Шолохова, 2015.

17. Раицкая Л.К. Интернет-ресурсы в преподавании английского языка в высшей школе. М.: МГИМО, 2007.

18. Кудрявцева Е.Л., Тимофеева А.А. Тандем-метод в обучении как основа взаимной профподготовки в рамках образования длиною в жизнь // Межкультурная коммуникация: аспекты дидактики. Улан-Удэ: Бурятский гос. ун-т, 2014. С. 13-20.

19. Мкртычева Н.С. Современные методы обучения иностранным языкам в вузе (на примере билингвального обучения и тандем-метода) // Альманах современной науки и образования. 2012. № 3. С. 91-92.

20. Степанова М.М. Использование метода тандемного обучения в магистратуре многопрофильного вуза // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 12 (165). С. 115-119.


Review

For citations:


Amerkhanova O.O. FEATURES OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN GRADUATE SCHOOL BASED ON THE TANDEM-METHOD. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(11):52-62. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-52-62

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)