Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

CHARACTERISTICS OF CORPORATE LANGUAGE COURSES

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-63-72

Abstract

It is devoted to the characteristics of corporate language courses which main aim is to meet the needs of corporate students and make their learning more effective. The necessity of life-long learning of adult students and in this regard states the importance of corporate teaching and learning, the notion of corporate teaching and learning and outlines its main characteristics, strategic aims and tactical objectives are defined. On this basis the characteristics of corporate language courses are identified and a definition to a language corporate teaching programme is given, where the adjustment of language programmes to the needs of corporate clients is considered as highly important. Different classifications of forms, methods and technologies of corporate learning and teaching in general are also presented and on this basis the most effective forms, methods and technologies of language corporate learning and teaching are identified. Regarding these forms, methods and technologies, special emphasis is put on “same background” and “mixed background” forms of corporate learning and the advantages and disadvantages of each form are outlined, where “same background” form is considered to be more effective in terms of language corporate learning. In addition, in accordance with goals and objectives of language corporate learning and teaching its traditional and innovative forms, methods and technologies are outlined. The question of employees’ motivation to learn is also raised, where external motivation is defined as dominant and less effective than internal motivation, which in turn is to be developed.

About the Author

Elena Nickolaevna Potapova
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation


References

1. Марон А.Е., Монахова Л.Ю. Концептуальный аспект диверсификации образования взрослых в современном социуме // Методология исследования в профессиональном педагогическом образовании: сборник материалов 6 Международного методологического семинара. СПб.: ФГНУ ИПООВ РАО, 2013. С. 108-115.

2. Анищенко В.А. Принципы непрерывного профессионального образования // Вестник Башкирского университета. 2007. № 1. С. 187-189.

3. Татарникова А.А. Дополнительное профессиональное образование как составная часть непрерывного профессионального образования // Вестник Томского государственного университета. 2007. Вып. 299. С. 144-149.

4. Рубанов А.М. Технология управления инновационным потенциалом образовательной организации на рынке услуг дополнительного профессионального образования. Тамбов: Изд-во ТГТУ, 2008. 160 с.

5. Горбатюк В.Ф. Синергетика в современном обучении. Таганрог: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та им. А.П. Чехова, 2012. 208 с.

6. Кузнецов В.В. Корпоративное образование. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2010. 227 с.

7. Сидоров С.В. Особенности корпоративного обучения. URL: http://si-sv.com/publ/1/osoben-nosti_korporativnogo_obuchenija/14-1-0-386 (дата обращения: 20.06.2016).

8. Каганов В.Ш. Корпоративное обучение как фактор обеспечения конкурентоспособности российских предпринимательских структур: автореф. дис. … д-ра эконом. наук. М., 2013. 47 с.

9. Малахов Е.С. Развитие корпоративного обучения в системе услуг дополнительного профессионального образования: автореф. дис. … канд. эконом. наук. М., 2010. 25 с.

10. Нестерова О.В. Handbook по дисциплине «Организация корпоративного обучения». URL: http://www.e-biblio.ru/book/bib/06_ma-na-gement/organiz_corp_obuchenia/hb.html (дата обращения: 20.06.2016).

11. Насибуллин Э.Н. Корпоративное обучение как фактор повышения интеллектуального потенциала персонала организации // Образовательные технологии и общество. 2010. Т. 13. Вып. 2. С. 250-261.

12. Управление обучением и развитием персонала. URL: http://studme.org/1256120426153/me-nedzhment/upravlenie_personalom (дата обращения: 20.06.2016).

13. Новикова Е. Особенности корпоративных тренингов: результативно и выгодно. URL: http://www.trainings.ru/library/exclusive/?id=6779 (дата обращения: 20.06.2016).

14. Семенков И., Жаворонкова Н. Корпоративные клиенты обучающих организаций. URL: http://hrm.ru/korporativnye-klienty-obuchaju-shhikh-organizacijj (дата обращения: 20.06.2016).

15. Ибрагимов И.М. Особенности корпоративного обучения. URL: http://scibook.net/obrazo-vatelnyie-tehnologii-sovremennyie/osobennosti-korporativnogo-obucheniya-45305.html (дата обращения: 20.06.2016).

16. Панфилова А.П., Громова Л.А. Корпоративное обучение на основе гуманитарных технологий. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2008. 207 с.

17. О системе корпоративного обучения и развития персонала, общие положения. URL: http:// dzensales.ru/personal/o-sisteme-korporativnogo-obucheniya-i-razvitiya-personala-obshhie-polo-zheniya (дата обращения: 20.06.2016).

18. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон № 273-ФЗ от 29.12.2012 г. URL: www.rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok. html (дата обращения: 20.06.2016).

19. Чапкин Р.В. Актуальные проблемы организации обучения иностранному языку специалистов производства // Высшее образование сегодня. 2009. № 7. С. 75-77.

20. Корчагин Е.А., Сафин Р.С. Инновационные формы организации дополнительного опережающего обучения студентов и работающего персонала // Вестник Казанского технологического университета. 2013. Т. 16. № 16. С. 162-169.

21. Смирнов Н., Минеева Е. Новые формы корпоративного обучения персонала. URL: http:// www.master-class.spb.ru/arttreningi/novye-for-my-korporativnogo-obucheniya-personala/ (дата обращения: 20.06.2016).

22. Фопель К. Психологические принципы обучения взрослых. Проведение воркшопов: семинаров, мастер-классов: пер. с нем. М.: Генезис, 2010. 360 с.

23. Бартель В.В. Современные технологии обучения. Специфика модульного обучения иностранному языку // Язык и мир изучаемого языка. 2012. № 3. С. 78-84.

24. Котик Б.С., Соловей П. Как выучить иностранный язык. М.: ЧеРо; Когито-Центр, 2005. 143 с.


Review

For citations:


Potapova E.N. CHARACTERISTICS OF CORPORATE LANGUAGE COURSES. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(11):63-72. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-63-72

Views: 35


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)