Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

USING WIKI-TECHNOLOGIES AS A TOOL FOR CREATING COLLABORATIVE GLOSSARY OF SPECIAL TERMS BY SCIENCE STUDENTS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-73-81

Abstract

The current Federal Standards of Higher Education require extending student autonomous activities and implementing interactive forms of education preferably based on Web 2.0 tools. Wiki-technology is one of such tools. Its didactic potential and functions allow meeting the requirements and boosting efficacy of foreign language teaching due to interactivity and project method activities. It is devoted to using wiki-technology in collaborative wiki-glossary by science students containing special scientific terms, which is extremely important considering different educational profiles and directions. Wiki-glossary task is based on and develops wiki-vocabulary principles. The algorithm of teacher’s and students’ actions, glossary word-template, criteria of assessment are given. Modern Internet resources have been analyzed and a list of recommended open Internet resources in biology field is provided. Requirements to the teacher’s qualification in terms of Professional Standard of Higher Education and Professional Standard of Vocational Education are given. Methodic benefits and possible difficulties of wiki-glossary use are listed.

About the Author

Inna Vladimirovna Kharlamenko
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. М., 1965.

2. Щукин А.Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке. М.: Изд-во «Икар», 2011.

3. Программно-методическое обеспечение системы разноуровневой подготовки по иностранным языкам в вузах неязыковых специальностей / отв. ред. К.Г. Павлова. М., 2006.

4. Peters O. Distance education and industrial production: a comparative interpretation in outline (1967). URL: http://www.c3l.uni-oldenburg.de/ cde/found/peters67.htm (accessed: 05.06.2016).

5. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка. URL: http://distant.ioso.ru/ library/publication/iaproj.htm (accessed: 05.06.2016).

6. Соловова Е.Н., Большакова Е.А. Формы записи как основа интегративных академических умений устной и письменной речи // Вестник ВГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2014. № 2. С. 115-120.

7. Титова С.В., Филатова А.В. Технологии Веб 2.0 в преподавании иностранных языков. М.: Изд-во «Икар», 2014.

8. Parker K., Chao J. Wiki as a Teaching Tool // Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects. 2007. № 3. P. 57-72. URL: http://ijklo.org/Volume3/IJKLOv3p057-072Par-ker284.pdf (accessed: 05.06.2016).

9. Boulos M.N.K., Maramba I., Wheeler S. Wikis, blogs and podcasts: A new generation of Web based tools for virtual collaborative clinical practice and education // BMC Medical Education. 2006. № 6 (41). URL: http://www.biomedcent-ral.com/content/pdf/1472-6920-6-41.pdf (accessed: 05.06.2016).

10. Ильяхов М.О. Методические основы организации интерактивного обучения в сотрудничестве на базе технологии вики: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2013.

11. Charles C. Strange but True: When Half a Brain Is Better than a Whole One // Scientific American Online. May, 24, 2007. URL: http:// www. scientificamerican.com/article/strange-buttrue-when-half-brain-better-than-whole/ (accessed: 05.06.2016).

12. Тим Бернерс-Ли ругает дизайнеров // Вебпла-нета. 2005. 18 марта. URL: http://webplanet. ru/news/internet/205/3/18/lee_design.html (дата обращения: 05.06.2016).

13. Об утверждении профессионального стандарта педагога. Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования: приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 8.09.2015 г. № 608н. URL: http://fgosvo.ru/ uploadfiles/profstandart/01.004.pdf (дата обращения: 05.06.2016).

14. Раицкая Л.К. Вики-технологии в обучении иностранным языкам // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2009. № 7. С. 155-159.


Review

For citations:


Kharlamenko I.V. USING WIKI-TECHNOLOGIES AS A TOOL FOR CREATING COLLABORATIVE GLOSSARY OF SPECIAL TERMS BY SCIENCE STUDENTS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(11):73-81. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-73-81

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)