Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

CONTENT AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF TRANSMISSION TO LINEAR SYSTEM OF TEACHING THE SUBJECT “HISTORY” IN THE CONTEXT OF ACCEPTING NEW EDUCATIONAL-METHODIC COMPLEX ON NATIVE HISTORY (Tambov region experience)

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-12(164)-99-106

Abstract

A complex of substantive and methodological issues related to the transition to the teaching of the subject “History” at the school for a linear system is considered. The beginning of this process is associated with the adoption of the Concept of a new educational complex in history, including the Historical and cultural standard. Standard is the scientific basis of the content of school history education. Its purpose is to develop at the student a complete picture of Russian and world history, taking into account the interrelationship of all its phases, their importance for the understanding of the modern role and place of Russia in the world, the importance of the contribution of each nation and its culture in a general history of the country and world history, in the formation of the personal position’s main stages of development of the Russian state and society, as well as the modern image of Russia. In the absence of federal recommendations on the organization of the transition to a new model of school history teaching every Russian region has been forced to develop its own regulatory framework. In the Tambov region was the basis for the transition of an Education and Science of the Tambov region from 21.04.2016 no. 1.01-23/1498 “On the direction of guidelines for educational institutions Tambov region for the implementation of Historical and cultural requirements of the standard in the transition to a linear model study of the subject “History”. It contains the basic provisions on the organization of a system of measures that accompany the dramatic changes in the teaching of the subject in the school.

About the Authors

Vladimir Alekseevich Kotenev
Institute of Further Training of Educators
Russian Federation


Anton Vyacheslavovich Kuzmin
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


Viktor Vladimirovich Stametov
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Лизер Ю. Образование сильно разошлось с жизнью. URL: http://rusplt.ru/society/problema-obrazovaniya--to-chto-ono-silno-razoshlos-s-jiznyu.html (дата обращения: 16.08.2016).

2. Российские школы вернутся к «линейной» методике преподавания истории. URL: https:/ /rg.ru/2013/10/24/istoria-anons.html (дата обращения: 16.08.2016).

3. Российские школы вернутся к линейной системе преподавания истории. URL: http://www. vesti.ru/doc.html?id=2328082 (дата обращения: 16.08.2016).

4. Новые учебники истории написаны, что изменится в преподавании предмета в школах. URL: http://informatio.ru/news/education/mid-dledu/novye_uchebniki_istorii_napisany_chto_izmenitsya_v_prepodavanii_predmeta_v_shkolakh/ (дата обращения 17.08.2016).

5. Единый учебник истории: «за» и «против». Пресс-выпуск 2373. URL: https://wciom.ru/ index.php?id=236&uid=114349 (дата обращения: 17.08.2016).

6. Беспалов М.В., Кузьмин А.В., Ряховская Т.В., Стаметов В.В. Развитие рынка платных образовательных услуг в Тамбовской области на современном этапе // Вестник Мичуринского государственного аграрного университета. Мичуринск, 2014. № 6. С. 102-107.

7. Заседание Совета по Межнациональным отношениям от 19 февраля 2013 г. URL: http:// www.kremlin.ru/events/councils/by-council/28/ 17536 (дата обращения: 17.08.2016).

8. Об утверждении федерального перечня учебников, рекомендуемых к использованию при реализации имеющих государственную аккредитацию образовательных программ начального общего, основного общего, среднего общего образования: приказ Министерства образования и науки РФ от 31.03.2014 г. № 253. Доступ из справочно-правовой системы «КонсультантПлюс» (дата обращения: 18.08.2016).

9. О внесении изменений в федеральный перечень учебников, рекомендуемых к использованию при реализации имеющих государственную аккредитацию образовательных программ начального общего, основного общего, среднего общего образования, утвержденный приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 31.03.2014 г. № 253: приказ Министерства образования и науки РФ от 08.06.2015 г. № 576. Доступ из справочно-правовой системы «КонсультантПлюс» (дата обращения: 18.08.2016).

10. О направлении методических рекомендаций для общеобразовательных организаций Тамбовской области по реализации требований Историко-культурного стандарта при переходе на линейную модель изучения учебного предмета «История»: письмо управления образования и науки Тамбовской области от 21.04.2016 г. № 1.01-23/1498. URL: http:// obraz.tmbreg.ru/ (дата обращения: 19.08.2016).

11. Примерная основная образовательная программа основного общего образования. Утверждена протоколом заседания федерального УМО по общему образованию от 8 апреля 2015 г. № 1/15. URL: http://fgosreestr.ru/regist-ry/primernaya-osnovnayaobrazovatelnaya-prog-ramma-osnovnogo-obshhego-obrazovaniya-3/ (дата обращения: 20.08.2016).

12. Концепция нового учебно-методического комплекса по отечественной истории. URL: http://rushistory.org/proekty/kontseptsiya-novo-go-uchebno-metodicheskogo-kompleksa-po-ote-chestvennoj-istorii/istoriko-kulturnyj-standart.html (дата обращения: 20.08.2016).


Review

For citations:


Kotenev V.A., Kuzmin A.V., Stametov V.V. CONTENT AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF TRANSMISSION TO LINEAR SYSTEM OF TEACHING THE SUBJECT “HISTORY” IN THE CONTEXT OF ACCEPTING NEW EDUCATIONAL-METHODIC COMPLEX ON NATIVE HISTORY (Tambov region experience). Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(12):99-106. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-12(164)-99-106

Views: 47


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)