Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MODEL OF HIGH SCHOOL SOCIAL WORKER’S INFORMATION COMPETENCE FORMATION OF COMPUTER TECHNOLOGY MEANS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-1(165)-63-70

Abstract

The relevance of the formation of information competence among the future social workers, which is due to the requirements of higher education in shaping a competitive personality, owning a large arsenal of means and methods of working with a professional deterministic information is substantiated. The necessity of the development and validation of models of formation of information competence of a social worker at the university by means of computer technology is substantiated. Under the model of information competence of the social worker a single, interconnected system that provides social workers learning process is understood, where the conditions of application of training tools methods and forms, informational competence is formed as an integral system of knowledge and skills to ensure the competitiveness of the individual, its focus on self-education, self-improvement and self-development. The development model was based on: the system, the competency, axiological and activity approaches. The approaches due to their didactic principles have been identified on the basis of the selected methodological: integrity, consciousness and activity, humanization dialogization and interdisciplinary integration, subjectivity, multifunctional, reflexivity. Building on the methodological approaches and didactic principles was based learning content, developed stages, were selected methods, tools, forms of learning and teaching conditions. The stages of formation of information competence of the future social worker: adaptively adjusting, reproductively-activity, professionally-oriented are described, each of which was carried out throughout the period of training of social workers with 1-4 course. To determine the effectiveness of the process of formation of information competence of the social worker, the criteria, indicators and levels of formation of information competence are revealed.

About the Author

A. N. Popov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Курин А.Ю. Роль и место дистанционного обучения в подготовке будущего специалиста социальной работы // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В.И. Вернадского. 2010. № 10-12 (31). С. 131-138.

2. Ахметзянова А.Т. Структурно-функциональная модель формирования социокультурной компетенции у студентов педагогических вузов // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3.

3. Кузьмин В.П. Принципы системности в теории методологии К. Маркса. М.: Политиздат, 1986. 400 с.

4. Ильина Т.А. Структурно-системный подход к организации обучения. М.: Знание, 1972. 72 с.

5. Штофф В.А. Моделирование и философия. М.: Наука, 1966. 301 с.

6. Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной парадигме // Педагогика. 2003. № 10. С. 8-14.

7. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2006. № 4. С. 20-27.

8. Гершунский Б.С. Философия образования для XXI века (в поисках практико-ориентированных образовательных концепций). М.: Совершенство, 1998.

9. Мешков Н.И., Садовникова Н.Е. Ценностный подход к проблеме мотивации учебной деятельности студентов // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2011. № 3. С. 199-201.

10. Грунина С.О. Аксиологические и структурные подходы к моделированию воспитательной системы педагогического вуза // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2011. № 2. С. 73-76.

11. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 304 с.

12. Кондратьева В.А. Идеи деятельностного подхода в современной педагогике // Концепция философии образования и современная антропология: сб. науч. ст. Новосибирск: ГЦРО, 2001. 364 с.

13. Курин А.Ю., Позднякова Н.В. Модель формирования компьютерной компетентности будущих социальных работников в вузе // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2014. № 1 (23). С. 61-66.


Review

For citations:


Popov A.N. MODEL OF HIGH SCHOOL SOCIAL WORKER’S INFORMATION COMPETENCE FORMATION OF COMPUTER TECHNOLOGY MEANS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(1):63-70. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-1(165)-63-70

Views: 50


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)