Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE INTERACTION OF STOCHASTIC ELEMENTS WITH NUMBER CONTENT-METHODOLOGICAL LINE OF SCHOOL COURSE OF MATHEMATICS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-1(165)-71-77

Abstract

The inclusion of stochastic elements into the structure of school Mathematics has divided teachers and methodologists into two “camps”. Some believe that the elements of the stochastic need to be studied directly in Mathematics lessons, but within the individual topics of school textbooks and at the end of the school year. Others have positioned the inclusion of stochastic elements in the form of electives or elective courses, explaining that there is the grip of school time and within school curricula. In this regard the methodology of teaching Mathematics is no single approach to sequence learning stochastic concepts and no single methodology the introduction of these concepts. At this stage every author outlines their methodology, mostly based on the methodology of teaching of probability theory and mathematical statistics at the University. In this regard the stochastic elements stand apart from the substantial-methodical lines of the course of Mathematics, which gradually formed, developed and interacted between themselves. We have shown that to overcome the “alienation” of the stochastic elements from “traditional” school Mathematics is possible, if you include their study in every section of the program. Certain examples of interaction of elements of the stochastic numerical content and methodical line of a school course of Mathematics are considered. It is shown that the stochastic elements can not only be organically included in the structure of Mathematics, but also with its means to strengthen intra-subject connection.

About the Author

L. A. Terekhova
Oryol State University
Russian Federation


References

1. Бунимович Е.А., Булычев В.А. Вероятность и статистика. 5-9 кл. М.: Дрофа, 2002.

2. Тюрин Ю.Н., Макаров А.А., Высоцкий И.Р., Ященко И.В. Теория вероятностей и статистика. М.: МЦНМО: ОАО «Московские учебники», 2008.

3. Макарычев Ю.Н., Миндюк Н.Г. Алгебра: элементы статистики и теории вероятностей. М.: Просвещение, 2003.

4. Селютин В.Д. Проблемы внедрения в школу стохастики в условиях вхождения России в общеевропейское образовательное пространство // Adıyaman Üniversitesi. 1. Uluslararası Bilimsel Proje Pazarı. Proje Özetleri Kitabı. Adıyaman, 2014. C. 219-222.

5. Селютин В.Д. Философские основания методической подготовки будущего учителя математики к обучению школьников стохастике // Личностное и профессиональное развитие будущего специалиста: материалы 11 Междунар. науч.-практ. конф. Тамбов: ТРОО «Бизнес-Наука-Общество», 2015. С. 178-181.

6. Далингер В.А. Внутрипредметные связи и их реализация в процессе обучения // Система межпредметных связей по предметам естественно-математического цикла: сб. науч. трудов. М., 1981. 164 с.

7. Терехова Л.А. Элементы стохастики как средство укрепления внутрипредметных связей школьного курса математики: автореф. дис. … канд. пед. наук. Орел, 2008.

8. Аксенов А.А. Методологические особенности и специфика построения теории школьных математических задач // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. Н. Новгород, 2015. Вып. 2 (38). С. 162-170.

9. Далингер В.А. Методика реализации внутрипредметных связей при обучении математике. М.: Просвещение, 1991.

10. Селютин В.Д., Терехова Л.А. Стохастика в канве школьной математики. Орел, 2007.


Review

For citations:


Terekhova L.A. THE INTERACTION OF STOCHASTIC ELEMENTS WITH NUMBER CONTENT-METHODOLOGICAL LINE OF SCHOOL COURSE OF MATHEMATICS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(1):71-77. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-1(165)-71-77

Views: 52


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)