Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

CURRENT APPROACHES TO THE STUDY OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN SCHOOL

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-2(166)-5-14

Abstract

The problem of finding relevant approaches to the study of the Russian language in primary and secondary school is considered. The three educational approaches are pointed out as leading: cultural, axiological and active. Concepts of cultural approach are most efficiently implemented in a school course of studying Russian language. There are examples of training materials on Russian language alternative learning systems (“Planeta Znaniy” (planet of knowledge) and others). Cultural approach is working closely with the educational axiology. The question of the shortcomings of the formation of value attitude to the Russian language as a state language and as a language of international communication is raised. Language should be seen by students as a true life and national educational value, and for the teacher it is not only a subject of study, but also a key for civic education of pupils, professional work tool. The lack of exposure to active approach to language development in primary school is also shown. Practical language training is declared in the documents and training materials, at the same time there is lack of materials for the implementation of accurate, clean, clear and expressive speech for younger pupils, there are no practical tools for improving speech activity for teenagers. The task of teachers to address these challenges and current educational approaches is outlined.

About the Authors

G. M. Pervova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


M. V. Maslova
MAEI “Lyceum № 29”; Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


I. A. Pavlinova
MBEI “Secondary General School no. 3 with Enhanced Education of Some Subjects”; Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Реан А.А., Бордовская Н.В., Розум С.И. Психология и педагогика. СПб.: Питер, 2005.

2. Фундаментальное ядро содержания общего образования / под ред. В.В. Козлова, А.М. Кондакова. М.: Просвещение, 2009.

3. Русский язык / сост. Л.Я. Желтовская, О.Б. Калинина. М.: АСТ-Астрель, 2016.

4. Кусова М.Л., Чиликова И.А. Формирование у младших школьников положительного отношения к базовым национальным ценностям через восприятие языка как явления национальной культуры // Начальная школа плюс до и после. 2014. № 6. С. 30-33.

5. Первова Г.М., Маслова М.В. Русский язык как инструмент формирования позитивного образа России // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2016. Т. 21. Вып. 9 (161). С. 15-22. DOI: 10.20310/1810-0201-2016-21-9(161)-15-22.

6. Примерная основная образовательная программа образовательного учреждения // Начальная школа. М.: Просвещение, 2011.

7. Бубнова И.А. Как выращивают «новых русских», или В чем состояла цель реформ образования // Литературная газета. 2016. 28 декабря.

8. Larousse P. Grand diktionnaire universel du 19 siecle. P.: Administration du grand Dictionnaire universel, 2008.

9. Лукьянов В.Г. Изучение проблемы ценностей в современной философии // Методология гуманитарного знания в перспективе 21 века: материалы Международной науч. конф. Вып. 12. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2001. С. 221-224.

10. Сластенин В.А. Гуманистическая парадигма педагогического образования // Магистр. 1994. № 6. С. 2-8.

11. Яковлев Е.В., Яковлева Н.О. Аксиологический подход в педагогическом исследовании: сущность, значение, проблемы реализации // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2010. № 3. С. 85-92.

12. Данилюк А.Я., Кондаков А.М., Тишков В.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2010.

13. Леонтьев А.А. Что такое деятельностный подход в образовании // Начальная школа: плюс-минус. 2001. № 1. С. 3-6.

14. Светловская Н.Н., Пиче-оол Т.С. Наука становления личности средствами чтения-обще-ния: словарь-справочник. М.: Экон-Информ, 2011.

15. Детская риторика в рассказах и рисунках / сост. Т.А. Ладыженская. М.: Баллас, С-Инфо, 1997.

16. Мали Л.Д., Климова С.А. Методика обучения русскому языку и литературе в начальных классах (развитие речи). Пенза: Изд-во ПГУ, 2015.

17. Даль В.И. Большой иллюстрированный толковый словарь русского языка: современное написание. М.: Астрель; АСТ; Хранитель, 2006. 348 с.

18. Даль В.И. Иллюстрированный словарь живого русского языка. СПб.: Изд. дом «Нева»; М.: Олма-Пресс, 2001. 560 с.

19. Волкова Т.Н. Аксиологический подход к изучению русского языка в школе // Современные наукоемкие технологии. 2010. № 12. С. 53-55.

20. Первова Г.М., Чеботарева Т.А. Родной язык как ценность и средство духовно-нравствен-ного воспитания детей и молодежи // Гражданское и духовно-нравственное воспитание студенческой молодежи: современные подходы: сб. Междунар. науч.-практ. конф. Тамбов: Изд. дом ТГУ им. Г.Р. Державина, 2016. С. 121-124.


Review

For citations:


Pervova G.M., Maslova M.V., Pavlinova I.A. CURRENT APPROACHES TO THE STUDY OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN SCHOOL. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(2):5-14. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-2(166)-5-14

Views: 41


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)