Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE MODEL OF CAREER STRATEGIES OF YOUTH FORMATION IN THE CONDITIONS OF STUDENTS’ SELF-GOVERNMENT

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-49-53

Abstract

The process of forming career strategies of students in terms of self-government is studied. The leading methodological approaches to the problem of modeling career strategies (procedural, substantive, personal) are considered. Structural components of the process of career self-determination, which includes such components as: personal creativity, co-creativity, creativity within the group or organization, social and professional adaptability, effective coherence are characterized. Students’ self-government considered from the standpoint of social-cultural activities and defined as a special form of initiative, independent and responsible social activity of students aimed at solving important life issues, the development of their social activity, engagement with the administration and public organizations with the purpose of optimization of activity of educational institutions and improvement of the process of professionalization. It is proved that the social-cultural activity has a large arsenal of technologies to optimize this process, and it is considered as a branch of pedagogical science which aims at the social-cultural integration of the individual. The author’s model for the formation of career strategies of students in terms of self-government that includes four interrelated parts: conceptual, educational, vocational, cultural, criteria and scoring are presented. Fundamental are the questions of target of the purpose of the author’s model, aimed at the development of strategic thinking, creativity, social-cultural activity, management skills, and interpersonal interaction and is based on the subject projecting of educational space of the University, proactive participation in implementation of projects, updating of gained experience for further professional development.

About the Author

V. K. Botkova
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Основы государственной молодежной политики Российской Федерации на период до 2025 года: распоряжение Правительства Российской Федерации от 29.11.2014 г. № 2403-р. Доступ из справочно-правовой системы «Гарант».

2. Ковалевская Е.В. Карьерное самоопределение на начальном этапе: структурно-содержатель-ная характеристика и формирование: монография. М.: Мир науки, 2015. 126 с.

3. Акунина Ю.А., Ванина О.В. Технология личностного брендинга в процессе подготовки современных специалистов социально-культурной сферы // Приоритеты социально-культурного образования в условиях модернизации российского общества: сб. науч. ст. по материалам науч.-практ. конф., посвящ. 60-летию фак. соц.-культур. деятельности / науч. ред. Н.Н. Ярошенко, Г.Н. Новикова, Е.В. Чижикова. М.: МГУКИ, 2009. С. 129-136.

4. Могилевкин Е.А. Карьерный рост: диагностика, технологии, тренинг. СПб.: Речь, 2007. 336 с.

5. Назарова Л.В. Карьерные стратегии российского студенчества в условиях рискогенности // Историческая и социально-образовательная мысль. 2011. № 3. С. 71-75.

6. Громова Н.М. Концептуальные идеи воспитания и подготовки конкурентоспособных специалистов // Успехи современного естествознания. 2011. № 2. С. 64-68.

7. Миронова Т.Н., Артюхов М.В. Содержательные подходы к студенческому самоуправлению // Вестник Кемеровского государственного университета. 2011. Вып. 2. С. 58-63.

8. Гэд Т. 4D Брэндинг: взламывая корпоративный код сетевой экономики. СПб.: Изд-во «Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге», 2011. 228 с.

9. Международный Эриксоновский Университет коучинга. URL: https://erickson.ru/publications /articles/help-beginner/26449-20-kouchingovykh-nish/ (дата обращения: 03.04.2017).

10. Григорьева Е.И., Гладких В.В. Социально-культурная деятельность высших учебных заведений как фактор реализации гражданско-патриотического воспитания молодежи // Культура, искусство, образование в информационном пространстве третьего тысячелетия: проблемы и перспективы: сб. науч. трудов фак. искусств и социокультур. деятельности РГСУ. М., 2016. С. 388-393.


Review

For citations:


Botkova V.K. THE MODEL OF CAREER STRATEGIES OF YOUTH FORMATION IN THE CONDITIONS OF STUDENTS’ SELF-GOVERNMENT. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(4):49-53. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-49-53

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)