Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MAIN VECTORS OF ORGANIZATION OF STUDENTS’ SCIENTIFIC AND RESEARCH ACTIVITY AT TAMBOV STATE UNIVERSITY NAMED AFTER G.R. DERZHAVIN

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-5(169)-7-17

Abstract

The development of students’ research is currently one of the priority activities at Tambov State University named after G.R. Derzhavin. The ability of graduates to implement in practice the results of their research or innovation activities is directly dependent on the organization of students’ research work in the university. In the article the authors point out seven main vectors of the organization of student research at the university: 1) identification of talented youth and its involvement in research activities; 2) increase of students’ grant activity; 3) increase of students’ publication activity; 4) students’ preparation for innovative activities; 5) networking and development of professional communication between students (university, different universities of the city, region, country, world); 6) development of student’s self-government, volunteerism and leadership in the field of research and development; 7) creation of a university-wide scientific environment. The work describes the events held at Tambov State University named after G.R. Derzhavin aimed at organizing and developing student science for each of the seven selected vectors.

About the Authors

V. Y. Stromov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


P. V. Sysoyev
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Стромов В.Ю., Сысоев П.В. Модель организации научно-исследовательской деятельности студентов в вузе // Высшее образование в России. 2017. № 10 (218).

2. Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10. С. 8-14.

3. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? // Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20-26.

4. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

5. Демченко З.А. Научно-исследовательская деятельность студентов современного вуза как системообразующая ценность // Историческая и социально-образовательная мысль. 2012. № 4. С. 102-108.

6. Улямаева Ф.И. Научно-исследовательская деятельность студента - условие обеспечения профессионально-личностной активности будущего специалиста // Мир детства и образование: сборник материалов 6 Всероссийской научно-практической конференции. Магнитогорск: Издательство Магнитогорского государственного университета, 2012. С. 320-324.

7. Царева И.А., Пядина Т.И. Научно-исследо-вательская деятельность как профессиональное совершенствование студента // Молодежный научный вестник. 2017. № 2 (14). С. 242-244.

8. Фазлыева А.А. Научно-исследовательская деятельность как фактор наращивания студентами конкурентных преимуществ // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2017. № 47. С. 12-15.

9. Клименко Е.В. От научно-исследовательской деятельности студента к инновационной профессиональной деятельности специалиста // Технические науки - от теории к практике. 2013. № 27-1. С. 25-29.

10. Баранов А.А., Малашенко В.Н., Мурашова Н.А. Студенческое научное общество: прошлое, настоящее, перспективы // Высшее образование в России. 2010. № 2. С. 95-100.

11. Кочемасова Л.А. Научно-исследовательская деятельность студента: риски и тенденции инновационного развития науки // Современные проблемы инновационного развития науки: сборник статей Международной научно-практической конференции. Уфа: ОМЕГА-САЙНС, 2016. С. 130-133.

12. Гаврин А.С., Ребышева Л.В. Развитие студенческой науки в современных условиях // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-1. C. 1487.

13. Морозов Г.Б., Лобут А.А. Об одной эффективной форме активизации научно-исследовательской и проектной деятельности студентов неюридической специальности // Педагогическое образование в России. 2015. № 7. С. 241-249.

14. Стромов В.Ю., Завьялов В.В. Роль университетского студенческого научного журнала в формировании общеуниверситетского студенческого научного пространства: на примере периодического издания «Державинский форум» // Державинский форум. 2017. № 3.


Review

For citations:


Stromov V.Y., Sysoyev P.V. MAIN VECTORS OF ORGANIZATION OF STUDENTS’ SCIENTIFIC AND RESEARCH ACTIVITY AT TAMBOV STATE UNIVERSITY NAMED AFTER G.R. DERZHAVIN. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(5):7-17. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-5(169)-7-17

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)