Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

STUDENTS’ SELF-GOVERNMENT IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL EDUCATION OF STUDENTS: FORMS OF ORGANIZATION AND ESTIMATION CRITERIA

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-6(170)-17-26

Abstract

The forms and methods of students’ self-government organization contributing in professional education of students are analyzed in detail. The representation of students’ self-government as of social institute, having significant educational potential, realizing the special form of government which supposes the active participation of students in preparation and realization of management decisions: acquirement and development of professional-personal qualities: active inclusion in professional community and contribution to the construction of professional biography are presented. The specific possibilities of the following forms and methods are revealed: observing excursions, trainings, discursive conversations, analysis of concrete situations (the decision of professional tasks), the use of the example (public officers), independent tasks execution. The criteria basis is founded, which is necessary for estimation of the levels of professional politeness of students. Organizational-pragmatist criterion is revealed through quality indices: the ability to works with documents, planning and organization of work, control and self-control, strategy thinking. Social-communicative criterion contains the following qualities and indices: sociability, communicative control, business communication, situation modeling of communication. Qualities-indices of value criterion are: patriotic values, ethic rules, traditions of the collective, corporate culture and state service organs.

About the Authors

I. A. Sharshov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


L. N. Makarova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


I. N. Borzykh
Administration of Tambov region, Tambov province
Russian Federation


References

1. Стандарт организации воспитательной деятельности образовательных организаций высшего образования. URL: http://www.gasu. ru/univer/science/OBP/inf_material/standart.pdf (дата обращения: 15.01.2017).

2. Шаршов И.А., Борзых И.Н. Интегральная модель профессионального воспитания личности в контексте студенческого самоуправления в вузе // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2015. № 2 (26). С. 26-31.

3. Гойхман О.Я. Организация и проведение мероприятий. М., 2008.

4. Калинина З.Н., Образцова Т.А., Поздяева М.А. Студенческий совет. 5 лет: Опыт становления. Тула, 2007.

5. Бороздина Г.В. Психология делового общения. М., 2007.

6. Шайденко Н.А., Калинина З.Н. Создание, функционирование и развитие воспитательной системы педагогического вуза. Тула, 2005.

7. Монахов Н.И. Изучение эффективности воспитания: теория и методика (опыт экспериментального исследования). М., 1981.

8. Дейнека А.В. Управление персоналом. М., 2013.

9. Смирнов С.Д. Педагогика и психология высшего образования. М., 2005.

10. Островский Э.В. Психология управления. М., 2011.

11. Бороздина Г.В. Психология делового общения. М., 2017.

12. Шаршов И.А., Макарова Л.Н. Взаимодействие субъектов образовательного процесса в вузе как фактор повышения качества высшего образования // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2013. № 1 (21). С. 92-96.

13. Харченко А.А. Основы патриотического воспитания в деятельности кадров государственной и муниципальной службы. Орел, 2002.

14. Черепанов В.В., Иванов В.П. Основы государственной и кадровой политики. М., 2007.

15. Крылова Н.Б. Формирование культуры будущего специалиста. М., 1990.

16. Прохоров А.В. Корпоративная культура как ценностная основа функционирования современного университета // Альманах теоретических и прикладных исследований рекламы. 2014. № 1 (7). С. 49-69.


Review

For citations:


Sharshov I.A., Makarova L.N., Borzykh I.N. STUDENTS’ SELF-GOVERNMENT IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL EDUCATION OF STUDENTS: FORMS OF ORGANIZATION AND ESTIMATION CRITERIA. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(6):17-26. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-6(170)-17-26

Views: 36


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)