Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Regional system of inclusive professional education of the disabled and people with health disabilities

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-76-82

Abstract

The issues of inclusive teaching of the disabled people and people with health disabilities in secondary technical schools are considered. According to the data of World Health Organization of the Disabled Children and People with Health Disabilities there are more than 10-12 millions disabled children, most of which do not study in secondary schools yet. And the amount of such children is increasing. The basis of the latest changes in Russia in the sphere of education is not only the vector of quality of education increase for all children, including the disabled children and people with health disabilities, but also the creation of the conditions for their development taking into consideration personified peculiarities of every child. Mostly these tasks will be decided by the organization of inclusive education system.

About the Authors

A. Y. Konovalov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


Y. N. Konovalov
Training College of Field Technologies
Russian Federation


E. M. Osmanov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


R. R. Manyakov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Ермолаева Д.О. Инвалидность детей и подростков как медико-социальная проблема // Российская академия естествознания. 2007. № 10. С. 5-6.

2. Артемова И.Г. Эпидемиологическая характеристика детской инвалидности и медико-социальные аспекты реабилитации детей с ограниченными возможностями: автореф. дис. … канд. мед. наук. Омск, 2007. 32 с.

3. Рожаевский Л.А. Медико-социальные проблемы детской инвалидности // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2006. № 6. C. 23-25.

4. Евсеева О.Э., Евсеев С.П. Технологии физкультурно-спортивной деятельности в адаптивной физической культуре: электронные текстовые данные. М.: Сов. спорт, 2013. 392 c. URL: http://www.iprbookshop.ru/40821.html. ЭБС «IPRbooks» (дата обращения: 20.09.2017).

5. Баранов А.А., Намазова-Баранова Л.С., Терлецкая Р.Н., Антонова Е.В., Устинова Н.В., Байбарина Е.Н., Чумакова О.В. Итоги профилактических медицинских осмотров детского населения Российской Федерации в 2014 году // Педиатр. 2017. Т. 8. № 1. С. 33-39.

6. Артюшенко Н.П. Организационно-педагогические условия обучения детей с ограниченными возможностями здоровья средствами инклюзивного образования: автореф. дис. … канд. пед. наук. Томск, 2010. 24 с.

7. Беленкова Л.Ю. Инновационные подходы к образованию детей с ограниченными возможностями здоровья: от интеграции к инклюзиции // Интеграция образования. 2011. № 1. С. 59-64.

8. Медова Н.А. Особенности развития муниципальной образовательной системы в рамках формирования инклюзивного образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 8. С. 73-77.

9. Назарова Н. Интегрированное (инклюзивное) образование: генезис и проблемы внедрения // Социальная педагогика. 2010. № 1. С. 77-87.

10. Воронич Е.А. Сущность инклюзивного подхода в образовании // ФӘН-наука. Бугульма, 2013. № 1 (16). С. 18.

11. Мартынова Е.А., Романенкова Д.Ф., Романович Н.А. Организация инклюзивного обучения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья в профессиональных образовательных организациях. Челябинск: Полиграф-Мастер, 2016. 101 с.

12. Олтаржевская Л.Е. Адаптивно-воспитательная среда в условиях инклюзивного образования // Социальная политика и социология. 2011. № 9. С. 374-379.

13. Суворов А.В. Инклюзивное образование и личностная инклюзия // Психологическая наука и образование. 2011. № 3. С. 27-31.


Review

For citations:


Konovalov A.Y., Konovalov Y.N., Osmanov E.M., Manyakov R.R. Regional system of inclusive professional education of the disabled and people with health disabilities. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):76-82. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-76-82

Views: 40


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)