Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Test control functions contributing to conservation and strengthening of students’ psychological health

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-173-121-127

Abstract

Questions of conservation and strengthening of psychological health of students are considered. The main approaches to the definition of the concept of psychological health are analyzed. We adhere the definition of I.V. Dubrovina, who regards psychological health as a dynamic aggregate of psychic properties that ensure harmony between various aspects of a person’s personality, as well as between a person and society, and the possibility of a person’s full functioning in the process of life activity. The need to preserve and strengthen health is also confirmed by the federal law “On Education in the Russian Federation”. The concepts of psychological health are generalized. The influence of methods of pedagogy on the psychological state of students is determined. The choice of teaching methods depends on the psychological state of the student and the social climate of the class. The history of creating tests is analyzed. The main types of tests are identified. The advantages and disadvantages of using tests to control the knowledge of students, their training and upbringing are considered. The influence of the test control on the psychological state of the students and on the formation of personal qualities was studied. The functions of test control are detailed: didactic, educational, diagnostic and preventive and corrective. The methods of diagnostics and correction are proposed, which allow minimize the risks associated with the incorrect use of test control.

About the Author

D. R. Merzlyakova
Udmurt State University
Russian Federation


References

1. Мерзлякова Д.Р. Применение здоровьесберегающих технологий в образовательном процессе // Начальная школа плюс до и после. 2012. № 7. С. 20-22.

2. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2008.

3. Руководство практического психолога: психическое здоровье детей и подростков в контексте психологической службы / под ред. И.В. Дубровиной. М.: Изд. центр «Академия», 2005.

4. Хухлаева О.В. Классификация нарушений психологического здоровья дошкольников и младших школьников // Психологическая наука и образование. 2013. Т. 5. С. 81-90.

5. Коменский Я.А., Локк Дж., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И.Г. Педагогическое наследие. М.: Педагогика, 2009.

6. Подласый И.П. Теория и технологии обучения. М.: Владос, 2007.

7. Шарохина Е.В., Петрова О.О., Долганова О.В. Педагогика. М.: ЭКСПО, 2008.

8. Мирошниченко А.А. Профессионально ориентированные структуры учебных элементов. Глазов: ГГПИ, 1999.

9. Никитина Т.А., Смирнова И.С. Тестовый контроль, как средство повышения эффективности образовательного процесса // Современное образование: содержание, технологии, качество. 2016. Т. 2. С. 127-129.

10. Уткина О.Н., Мирошниченко А.А. Пантомимика педагога: кинематический аспект // Вестник ИжГТУ им. М.Т. Калашникова. 2011. № 2. С. 216-219.

11. Уткина О.Н., Мирошниченко А.А. Свободное программное обеспечение в процессе формирования педагогической техники // Дистанционное и виртуальное обучение. 2012. № 3. С. 107-116.

12. Уткина О.Н. Компетенции самокоррекции педагогической техники педагога // Современные проблемы науки и образования. 2014. Т. 3.


Review

For citations:


Merzlyakova D.R. Test control functions contributing to conservation and strengthening of students’ psychological health. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(173):121-127. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-173-121-127

Views: 51


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)