Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE TEENAGER’S LEGAL CULTURE AS A RESULT OF SOCIAL EDUCATION AND LEGAL EDUCATION

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-30-36

Abstract

We present the reasons that actualize the formation of a teenager’s legal culture: the constant updating of legislation, the priority of human rights and freedoms as the supreme value in the rule of law and civil society, strengthening the enlightenment and preventive function of the court and law enforcement agencies as guarantors of human rights, interest in the law and legal institutions on the part of society, development of the preventive nature of work with the adult population. It is established that the legal education of teenagers promotes the growth of their legal culture, the main goal of legal education of adolescents is the education of respect for the rule of law. The result of the legal education of a teenager is a legal culture. We present various modern concepts of “legal culture”. Given his own interpretation of the concept of the legal culture of teena- gers as one of the types of culture, the result of a purposeful social education of teenagers, whose content is values, knowledge, lawful behavior, willingness to be guided by law in various types of socially useful activities in practice. We summarize the views of researchers on the structure of the legal culture of the individual. The main components of the legal culture of teenagers are defined: value (moral and legal values, respect for law, solution of problems in the legal field), cognitive (knowledge of regulatory and legal acts that allow to function and develop in modern society), activity (observance of the law, involvement in legal relations, in socially useful activities).

About the Author

M. V. Kharnikov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Бабочкин П.И. Становление жизнеспособной молодежи в динамично изменяющемся обществе. М.: Социум, 2000. 176 с.

2. Ильинский И.М., Бабочкин П.И. Концепция воспитания жизнеспособных поколений российской молодежи. М.: Социум, 1999. 16 с.

3. Атагимова Э.И., Федоров И.Н. Нравственно-правовое воспитание и правовое просвещение в современной школе: проблемы и пути решения // Мониторинг правоприменения. 2016. № 3 (20). С. 70-76.

4. Замятина О.Н. Правовая культура как вид социальной культуры в системе высшего образования // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2017. № 134. С. 125-133.

5. Нижних И.К. Использование игры в формировании правовой культуры старших подростков группы риска в условиях системы дополнительного образования // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2014. Вып. 4 (132). С. 70-74.

6. Фабриков М.С. Педагогические условия воспитания правовой культуры старшеклассников. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2017.

7. Муртазалиев М.М. Профессиональная правовая культура сотрудников прокуратуры: основные характеристики и деформационные тенденции // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 1: Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология. 2015. № 2 (158). С. 188-194.

8. Головченко Г.А. Роль правового воспитания в стратегии формирования правовой культуры личности // Экономика. Право. Печать. Вестник КСЭИ. 2016. № 1 (69). С. 22-27.

9. Павленко Е.М. Влияние деформаций правового сознания на формирование правовой культуры и культуры прав человека // Российское государствоведение. 2016. № 2. С. 15-27.

10. Балакшин А.С. Правовая культура как социальный феномен // Актуальные проблемы государства, права и гуманитарных наук: сб. материалов межвуз. науч.-практ. конф. аспирантов, магистрантов, студентов. Н. Новгород, 2016. С. 143-149.

11. Исакова Т.И. Модель формирования правовой культуры несовершеннолетних правонарушителей в специальных профессиональных училищах закрытого типа средствами социально-культурной деятельности // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2016. Т. 8. № 2 (32). С. 49-56.

12. Аксенова Г.И., Цыганова Т.И. Формирование правовой культуры в системе профессиональной подготовки студентов // Интеграция образования. 2006. № 2. С. 135-139.

13. Гарашкина Н.В., Дружинина А.А. Инновационные технологии обеспечения социального здоровья // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2016. Вып. 10 (162). С. 72-81. DOI: 10.20310/1810-0201-2016-21-10(162)-72-81.

14. Блясова И.Ю. Правовая культура подрастающего поколения: проблемы и пути решения // Педагогическое образование в России. 2014. № 10. С. 134-138.


Review

For citations:


Kharnikov M.V. THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE TEENAGER’S LEGAL CULTURE AS A RESULT OF SOCIAL EDUCATION AND LEGAL EDUCATION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(175):30-36. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-30-36

Views: 49


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)