Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Psychological and pedagogical conditions for teaching students writing skills based on language corpora

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-52-61

Abstract

Teaching students, majoring in linguistics, writing skills is one of the components of the goals of teaching a foreign language in a university. Language corpora are one of the modern teaching tools that create conditions for classroom and extracurricular work of students. We justify and reveal the psychological and pedagogical conditions for teaching students foreign written skills based on the language corpora. Under the psychological and pedagogical conditions is understood the totality of the possibilities of the educational environment which, under the influence of the surrounding material world, are aimed at the development of the personal component and the improvement of certain qualities of the personality of the students. We outline the following list of psychological and pedagogical conditions that must be taken into account when developing appropriate teaching methods: 1) motivation for students to participate in teaching written statements based on the language corpora; 2) the students have a degree of communication competence at the level of B1 and higher; 3) ICT-competence among students; 4) ICT-competence of the teacher; 5) adherence to the specified stages of learning a written statement based on the language corpora. Each of the five conditions is described in detail and justified.

About the Author

Y. I. Syomich
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation


References

1. Atkinson J.W. An Introduction to Motivation. Princeton: Van Nostrand, 1964.

2. Maslow A. Motivation and Personality. N. Y., 1954.

3. Выготский Л.С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 1999. 350 с.

4. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2002. 512 с.

5. Леонтьев А.H. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 130 с.

6. Шадриков В.Д. Базовые компетенции педагогической деятельности // Сибирский учитель. 2007. № 6. С. 5-15.

7. Плещица С.Г. Основы конфликтологии. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2012. 207 с.

8. Захарова И.Г. Информационные технологии в образовании. М.: Изд. центр «Академия», 2007. 192 с.

9. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий. Москва: Глосса-Пресс; Ростов-на-Дону: Феникс, 2010. 182 с.

10. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Технологии Веб 2.0 в создании виртуальной образовательный среды для изучения иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2009. № 3. С. 26-31.

11. Титова С.В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практики. М.: МГУ, 2009. 240 с.

12. Сысоев П.В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: Либроком, 2015.

13. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.

14. Роберт И.В. Развитие дидактики в условиях информатизации образования // Ученые записки ИИО РАО. 2010. № 33. С. 3-21.

15. Сысоев П.В. Информатизация языкового образования: основные направления и перспективы // Иностранные языки в школе. 2012. № 2. С. 2-9.

16. Маркова Ю.Ю. Методика развития умений письменной речи студентов на основе вики-технологии (английский язык, языковой вуз): автореф. дис. … канд. пед. наук. М.: МГГУ им. М.А. Шолохова, 2011.

17. Евстигнеев М.Н. Методика формирования компетентности учителя иностранного языка в области использования информационных и коммуникационных технологий: автореф. дис. … канд. пед. наук. М.: МПГУ, 2012. 23 с.

18. Соломатина А.Г. Методика развития умений говорения и аудирования учащихся посредством учебных подкастов (английский язык, базовый уровень): автореф. дис.. канд. пед. наук. М.: МГГУ им. М.А. Шолохова, 2011.

19. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Компетенция учителя иностранного языка в области использования информационно-коммуникационных технологий: определение понятий и компонентный состав // Иностранные языки в школе. 2011. № 6. С. 16-20.

20. Евстигнеев М.Н. Компетентность учителя иностранного языка в области использования информационно-коммуникационных технологий // Иностранные языки в школе. 2011. № 9. С. 3-9.

21. Титова С.В., Харламенко И.В. Информационно-коммуникационная компетенция учителя и преподавателя иностранного языка: структура, уровни, способы преподавания // Иностранные языки в школе. 2018. № 8. С. 2-7.

22. Прохоренко О.Г., Блинкова Л.М. ИКТ-компетентность преподавателя иностранного языка // Современное языковое образование в контексте международных интеграционных процессов: состояние и перспективы: материалы Междунар. науч.-практ. конф. Минск, 2017. С. 191-194.

23. Hampel R. New skills for new classrooms: training tutors to teach language online // Computer Assisted Language Learning. 2005. Vol. 18. Issue 4. P. 311-326.

24. Compton L. Preparing language teachers to teach language online: a look at skills, roles, and responsibilities // Computer Assisted Language Learning. 2009. Vol. 22. Issue 1. P. 73-99.

25. Meagher M., Castaños F. Perceptions of American culture: The impact of an electronically-mediated cultural exchange program on Mexican high school students // Computer Mediated Communication. Linguistic, Social and Cross-Cultural Perspectives. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1996. P. 187-201.

26. November A. Teaching Zack to Think. URL: https://novemberlearning.com/educational-reso-urces-for-educators/teaching-and-learning-articles /teaching-zach-to-think/ (accessed:15.02.2018).

27. Fischer G. E-mail in Foreign Language Teaching. Towards the Creation of Virtual Classrooms. Tubingen: Stauffenburg Medien, 1998.


Review

For citations:


Syomich Y.I. Psychological and pedagogical conditions for teaching students writing skills based on language corpora. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(175):52-61. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-52-61

Views: 50


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)