Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

SPECIFICS OF THE DICTIONARY OF EDUCATIONAL SCIENCE POPULAR TEXTS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-62-68

Abstract

We discuss the lexical features of educational science popular texts. The science popular texts are written on scientific subjects for laymen: books, articles, notes, reviews and the essay of scientific works in newspapers and magazines, an interview of scientists, reviews of scientific life and scientific literature. The purpose of these texts is to inform readers about certain scientific ideas, discoveries and inventions. Complex scientific topics in educational science popular texts are presented in a simple language, and the main task is to familiarize students with scientific knowledge in Russian and draw attention to the scientific problem in an accessible and understandable form. In addition, the science popular text is a model for producing its own text by analogy, an incentive for oral conversations and written essays. The main methodical mission of this text is to be the main one for the formation, development and improvement of all speech skills. The science popular texts are a source to new language information and material for problem and research tasks statements of students.

About the Author

A. V. Voronova
The Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Яхонтова Т.В. Жанровые характеристики англоязычного научного блога // Филология и литературоведение. 2014. № 1.

2. Ефремова Н.В. Медицинский текст в когнитивно-дискурсивном аспекте // Теория и практика науки третьего тысячелетия: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф. Уфа, 2014. С. 42-44.

3. Баташева Л.А. Варианты толкования терминов в разных типах научной речи // Вопросы стилистики. Межстилевая и внутристилевая вариантность языковой системы. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1986.

4. Хомутова Т.Н., Петров С.Г. Научно-популярный текст: интегральная модель // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Лингвистика. 2013. № 2. С. 37-41.

5. Кожина М.Н. Стилистика текста в аспекте коммуникативной теории языка // Стилистика текста в коммуникативном аспекте: межвуз. сб. науч. тр. Пермь, 1987.

6. Митрофанова О.Д., Костомарова В.Г. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Рус. яз., 1990. 270 с.

7. Ахмерова Г.А., Белая А.Г., Кузнецова Т.А. Использование научно-популярных текстов в процессе обучения русскому языку как иностранному // Этнокультурный и социолинг-вистический аспекты теории и практики преподавания языков. Минск: БНТУ, 2015. С. 76-84.

8. Баранова И.И. Функциональные особенности научно-популярных текстов (на материале подъязыка физики): дис. … канд. пед. наук. М., 1995. 183 с.

9. Буховец С.К. Учебно-научный текст как основа формирования профессиональной компетенции. URL: https://www.bsmu.by/files/44 70ed8ae9d7f379ab28ad99f63af0f4/ (дата обращения: 17.07.2017).

10. Петрова Г.М. Русский язык в техническом вузе. М.: Рус. яз. Курсы, 2011. 144 с.

11. Хорошавина С.Г. Справочник по физике. Ростов н/Д.: «Феникс», 2002. 384 с.

12. Мотина Е.И. Избранные труды. М.: Изд-во РУДН, 2005.


Review

For citations:


Voronova A.V. SPECIFICS OF THE DICTIONARY OF EDUCATIONAL SCIENCE POPULAR TEXTS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(175):62-68. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-62-68

Views: 31


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)