Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

HISTORICAL MEMORY IN RELIGIOUS MOVEMENTS: RUSSIAN RESEARCHERS’ VIEW

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-141-148

Abstract

Аbstract. The relevance of the research of historical memory in religious movements is due to the modern temporal transformation and the need to study the problem of translation of the previous generations experience in the conditions of permanent socio-cultural changes. The purpose of the work involves the study of problems related to the mechanisms of historical memory in religious movements. On the basis of the studied sources, the importance of discussions about the de- finition of religion and post-secular/desecularization for the research of historical memory is substantiated. It is shown that religious experience is influenced by social processes, so it is necessary to take into account the socio-cultural dynamics, as well as political and economic changes in the evaluation and analysis of the religious aspects of historical memory. We analyze how these discussions influenced the assessment of changes in the role of religious institutions, as well as the transformation of the content of images of historical memory and religious practices. It is proved that the historical memory for religious movements can act as a symbolic resource, but the experience gained in the religious sphere is also regularly used by other communities. Particularly inte- resting is the mutual influence of the political and religious spheres, which were separately analyzed in the framework of our research. It is proved that the problems of the research of religious aspects of historical memory coincides with the main trends of memory studies.

About the Author

O. V. Golovashina
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Smith J.Z. Imagining Religion: From Babylon to Jonestown. Chicago; London, 1982.

2. Boyer P., Bergstrom B. Evolutionary Perspectives on Religion // Annual Review of Anthropology. 2008. Vol. 37. P. 111-130.

3. Кырлежев А. Постсекулярная эпоха // Континент. 2004. № 120.

4. Морозов А. Наступила ли постсекулярная эпоха? // Континент. 2004. № 131.

5. Вевюрко И.С. Пострелигиоведение и реальная политика. К дискуссии о «постсекулярности». URL: http://www.bogoslov.ru/text/4770 51.html (дата обращения: 30.03.2018).

6. Шаповал Ю.В. Постсекулярное общество: полифония веры и разума. URL: http://www. rusnauka.com/13.DNI_2007/Philosophia/21343.doc.htm (дата обращения: 30.03.2018).

7. Узланер Д. В каком смысле современный мир может быть назван постсекулярным // Континент. 2008. № 136.

8. Минченко Т.П. Проблема мировоззренческой идентичности и принцип свободы совести в постсекулярном мире // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 345. С. 47-51.

9. Астахова Л.С., Токранов А.В. Деструктивность в религиозном поведении: к вопросу о методологии изучения новых религиозных движений // Ученые записки Казанского университета. Серия Гуманитарные науки. 2007. Т. 149. № 5. С. 23-32.

10. Ахметова M.В. Конец света в одной отдельно взятой стране: Религиозные сообщества постсоветской России и их эсхатологический миф. M., 2010.

11. Семененко-Басин И.В. Святость в русской православной культуре ХХ века: История персонификации. М., 2010.

12. Разумовский Д. Рождество в эпоху постмодерна. URL: http://www.bogoslov.ru/text/266 578.html (дата обращения: 21.03.2018).

13. Малер А. Постсекулярность и язычество. URL: http://www.russ.ru/pole/Postsekulyarnost-ili-yazychestvo (дата обращения: 21.03.2018).

14. Шишков А. Некоторые аспекты десекуляризации в постсоветской России // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2012. № 2 (30). С. 165-177.

15. Карелин Р., архим. О секуляризации Церкви // Христианство и модернизм. М., 1999. С. 279-290.

16. Беляев В. «Дядя Коля» против… Записные книжки епископа Варнавы (Беляева). 1950-1960. М.: Христианская библиотека, 2010.

17. Зверев В.О., Морозов А.А. Патриотизм как нравственная ценность в политике России и в социальных концепциях религиозных объединений // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2015. № 1 (60). С. 67-70.

18. Мосейко А.Н. Мифы России. Мифологические доминанты в современной российской ментальности. М., 2003.

19. Козлова Н.Н. Горизонты повседневности советской эпохи. М.: ИФ РАН, 1996.

20. Аникин Д.А. Коллективная память религиозных сообществ в эпоху глобализации // Ученые записки Казанского университета. Серия Гуманитарные науки. 2015. Т. 157. № 1. С. 7-15.

21. Пчелинцев А. Русская православная церковь и армия: опыт истории и современные проблемы взаимодействия // Православная Церковь при новом патриархе / под ред. А. Малашенко, С. Филатова. M., 2012. С. 223-260.

22. Шимановский М. Ответ марксисту и атеисту // Военно-промышленный курьер. 2011. 5 окт.

23. Илющенко Р. В поисках истины // Военно-промышленный курьер. 2011. 30 нояб.

24. Иванеев С. В чем опасность клерикализации страны, ее вооруженных защитников // Военно-промышленный курьер. 2012. 4 апр.

25. Гайлит О. Религия в «молодом» обществе: заметки о становлении советской повседневности // Антропологический форум. 2012. № 16. С. 288-308.

26. Шлихта Н.В. «Православный» и «советский»: к вопросу об идентичности верующих советских граждан (1940-е - начало 1970-х гг.) // Антропологический форум. 2014. № 23. С. 82-107.


Review

For citations:


Golovashina O.V. HISTORICAL MEMORY IN RELIGIOUS MOVEMENTS: RUSSIAN RESEARCHERS’ VIEW. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(175):141-148. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-141-148

Views: 37


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)