Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

ACADEMIC LITERACY IN THE ADVANCED SYSTEM TRAINING OF A COMPETENT SPECIALIST

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-7-13

Abstract

Bstract. In the system of training a modern competent graduate of a Russian university, one of the ways to improve it is to include in the content of his training discipline “Academic writing”. At the same time, in the context of the principles of succession and continuity, it is necessary to deepen and expand the content of the discipline, increase the number of practical classes, the result of which will be the qualitative writing of scientific texts by students, and ultimately, the scientifically competent writing of the text of the research performed by them. On the basis of the principles of succession and continuity, the stages of development of academic writing at the successive school and university educational levels are presented. It is shown that the training in the course “Academic writing” will form the academic communicative written and verbal competence, that is, to form knowledge about how to write a term paper, graduate work and other types of written texts; knowledge of various methods of working with text information; the ability to write such works, the ability to make a scientific report publicly; possession of the skills of structuring the text and building logical relationships. In general, the analysis has helped to identify the need and necessity of inclusion in school and university curricula of the subject “Academic writing”; the need for the creation of training programs, the continuity of the textbooks, “Academic writing” for general and higher education; the obligation of identification or of training, retraining in the system of training specialists for the implementation of the teaching of this school subject, which will allow to improve the system of training modern competent professionals.

About the Authors

N. A. Morozova
Moscow City University
Russian Federation


R. M. Kulichenko
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


V. F. Penkov
Tambov State Technical University
Russian Federation


A. Y. Kurin
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Байденко В.И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы). М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.

2. Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

3. Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Anleitung / Hg. N. Franck, J. Stary. Schöningh, 2009.

4. Lea M., Street B. Student writing in higher education: an academic literacies approach // Studies in Higher Education. 1998. Vol. 23. № 2. P. 158-159.

5. Thomson W. A Guide for the Young Economist. Cambridge: MIT Press, 2001.

6. Короткина И.Б. Академическое письмо: процесс, продукт и практика. М.: Юрайт, 2018. 294 с.

7. Короткина И.Б. Академическое письмо. М.: Юрайт, 2011. 174 с.

8. Ярская-Смирнова Е. Создание академического текста. М.: Вариант, 2013. 156 с.

9. Усачева И.В. Курс эффективного чтения учебного и научного текста. М., 1993. 75 с.

10. Johns A.M. Text, role and context: Developing academic literacies. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. 150 p.

11. Управление качеством образования / сост. О.Е. Лебедев. М., 2002. 236 c.

12. Смирнова Н.В., Щемелева И.Ю. Роль письма в современном университете: анализ зарубежной практики обучения академическому письму // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2015. Вып. 2. C. 185-197.

13. Морозова Н.А. Преемственность в освоении учебного курса «Академическое письмо» в общем среднем и высшем образовании // Современное образование в стране: состояние, проблемы, перспективы развития: материалы городского межвуз. круглого стола / сост. и ред. Л.В. Полякова, Г.М. Коджаспирова. М.: Экон-Информ, 2017. С. 53-60.

14. Морозов В.Э. Культура письменной научной речи. М.: ИКАР, 2008. 268 с.

15. Роботова А.С. Надо ли учить академической работе и академическому письму? // Высшее образование в России. 2011. № 10. С. 47-55.

16. Чичерина Н.В. Медиаграмотность как ключевая компетенция современного специалиста: структура и содержание // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: гуманитарные и социальные науки. 2012. № 1. С. 152-158.

17. Шестак В.П., Шестак Н.В. Формирование научно-исследовательской компетентности и «академическое письмо» // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 115-119.


Review

For citations:


Morozova N.A., Kulichenko R.M., Penkov V.F., Kurin A.Y. ACADEMIC LITERACY IN THE ADVANCED SYSTEM TRAINING OF A COMPETENT SPECIALIST. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(176):7-13. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-7-13

Views: 47


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)