Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THEORETICAL PREREQUISITES OF THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL EDUCATION METHODS FOR TEENAGERS WITH CARDIOVASCULAR PATHOLOGY

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-123-131

Abstract

We discuss the assessment of the level of physical health of modern students. The recommendations of researchers on the construction of the process of studying the indicators of physical development and the level of physical health in adolescence. We present the criteria for the successful implementation of the pedagogical process of physical culture in terms of secondary educational institutions of the Ministry of Defense of the Russian Federation. The main types of cardiovascular pathology that arise among cadets enrolled in the 6th grade of the Tula Suvorovsky Military School are listed. We list and describe the indicators to be evaluated in determining the level of physical health of adolescents in general and with diseases of the cardiovascular system in particular: body mass index, life index, Robinson index, strength index. The data of the study of different characteristics of the level of physical health in adolescents control and experimental groups at the beginning and at the end of our experiment. Theoretically substantiated and experimentally proved the relevance and necessity of developing a method of correctional orientation to improve the efficiency of the process of physical nutrition of adolescent cadets with pathologies of the cardiovascular system of various etiologies in pre-university educational institutions of the Ministry of Defense of the Russian Federation.

About the Authors

A. P. Smyslov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


T. A. Selitrenikova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


M. I. Starov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Кирпичев В.И. Физиология и гигиена подростка. М.: Академия, 2008. 440 с.

2. Обреимова Н.И., Петрухин А.С. Основы анатомии, физиологии и гигиены детей и подростков. М.: Академия, 2007. 260 с.

3. Смыслов А.П., Селитреникова Т.А. Медицинский аспект физического воспитания кадет с патологией сердечно-сосудистой системы // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. 2017. Т. 22. Вып. 4 (168). С. 97-101. DOI 10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-97-101.

4. Бокерия Л.А., Милиевская Г.Б., Крупянко С.М., Неведрова М.Н. Организационное планирование третьего этапа реабилитации детей с врожденными пороками сердца различных возрастных групп // Менеджер здравоохранения. 2015. № 9. С. 20-27.

5. Селитреникова Т.А. Комплексная оценка адаптивного физического воспитания в школах-интернатах I-V вида // Культура физическая и здоровье. Воронеж, 2012. № 3. С. 101-103.

6. Манохин Е.В., Журавская Н.В., Асмолов И.Ю., Сиротинина Р.Л. Современные детерминанты здоровьесберегающей образовательной среды. Орел, 2015. 243 с.

7. Malina R. Growth, Maturation, and Physical Activity. Jilinois: Human Kinetic Books Champaign, 2011. 464 p.

8. Бондарева В.Н. Показания к занятиям физическим воспитанием для лиц с некоторыми формами сердечно-сосудистой патологии // Теория и практика физической культуры. 1972. № 2. С. 30-32.

9. Соболева М.К., Белов Б.С. Дифференциальный диагноз болезней сердца, протекающих с поражением эндокарда у детей и подростков: фокус на ревматический кардит // Педиатрия. Приложение к журналу Consilium Medicum. 2012. № 2. С. 51-54.

10. Епифанов В.А. Лечебная физическая культура. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2016. 586 с.

11. Кузнецова О.В., Сонькин В.Д. Спектральный анализ вариабильности ритмов сердца, артериального давления и дыхания у детей 8-11 лет в покое // Физиология человека. 2005. Т. 31. № 1. С. 33-39.


Review

For citations:


Smyslov A.P., Selitrenikova T.A., Starov M.I. THEORETICAL PREREQUISITES OF THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL EDUCATION METHODS FOR TEENAGERS WITH CARDIOVASCULAR PATHOLOGY. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(176):123-131. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-123-131

Views: 28


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)