Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF MOTOR ACTIVITY OF PEOPLE WITH DISABILITIES RECEIVING VOCATIONAL EDUCATION IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-132-138

Abstract

One of the priority directions of the state policy regarding people with disabilities is their professional adaptation and social integration into society. The use of adaptive physical education in most cases remains the only effective method of their physical rehabilitation and self-realization. However, nowadays the process of adaptive physical education needs to be improved, and the goal is to establish organizational and pedagogical conditions that increase and reduce motor activity among people with disabilities that are educated in the system of a regional inclusive secondary vocational education. As a result, the parameters have been established that affect the motor activity of people with disabilities: the category of violations found, smoking, age, mobility before entering the technical school, place of residence, sex, nutrition, workload, availability or absence of free time, availability or lack of conditions for practicing the desired physical culture and sports.

About the Author

A. Y. Konovalov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Адаптивная физическая культура в практике работы с инвалидами и другими маломобильными группами населения / под общ. ред. С.П. Евсеева. М.: Сов. спорт, 2014. 298 c.

2. Соколов Д.М., Симонова И.М., Мишнева С.Д. Адаптивная физическая культура в университете как метод реабилитации студентов с ограниченными физическими возможностями // Физическая культура, спорт и здоровье. 2015. № 26. С. 105-108.

3. Коновалов А.Ю., Коновалов Ю.Н., Османов Э.М. Развитие адаптивного физического воспитания в системе инклюзивного профессионального образования // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. Т. 23, № 174. С. 71-76. DOI 10.20310/1810-0201-2018-23-174-71-76.

4. Гулина Е.Ю. Роль адаптивной физической культуры в реабилитации студентов с отклонениями в состоянии здоровья в вузах культуры и искусств // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 1. С. 151-155.

5. Марущак Л.А. Проблемы и пути решения ухудшения состояния здоровья студентов специального отделения медицинского вуза // Психология и педагогика в системе гуманитарного знания: материалы 17 Междунар. науч.-практ. конф. М., 2015. С. 110-113.

6. Литвина Г.А., Кульчицкий В.Е., Агеев А.В. Адаптивная физическая культура как средство физической реабилитации и социальной адаптации // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 3 (58). С. 61-63.

7. Плешакова Е.А. Проблемы адаптивной физкультуры в России // Ученые записки Казанского филиала «Российского государственного университета правосудия». 2015. Т. 11. С. 366-371.


Review

For citations:


Konovalov A.Y. ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF MOTOR ACTIVITY OF PEOPLE WITH DISABILITIES RECEIVING VOCATIONAL EDUCATION IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(176):132-138. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-132-138

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)