Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Trends of open education system development

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-13-19

Abstract

We studied the trends in the development of an open education system. The relevance of the research topic is due to the need to develop an open education system in the context of improving Internet technologies, as well as from the standpoint of changing pedagogical views on learning technologies, taking into account new forms of socialization of young people in the Internet space. We examine the development trends of the open education system in the context of changing the elements of the pedagogical paradigm in the conditions of the information society and the dynamics of the development of information technologies themselves. Both contexts have a significant impact on the development of an open education system and allow us to come to the formulation of its new development tendencies: personification of educational environments according to professionally-oriented needs; development of methods for the natural retention of students in the environment of educational content; integration of different environments for learning purposes; inclusion in the content of the tasks of the formation of new competencies of specialists in high-tech industries for the innovation economy; orientation on innovative joint project activities. The studied development trends of the open education system of the educational process are considered as characteristic trends in the emergence of new opportunities in the field of education at the present stage of development of society.

About the Authors

M. S. Chvanova
K.G. Razumovksy Moscow State University of Technologies and Management; Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


I. A. Kiseleva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Горева О.М. Ролевые функции дистанционного обучения в условиях модернизации системы образования // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2015. № 2 (35). С. 90-97.

2. Галактионова Т.Г., Казакова Е.И. Об отражении понятия «открытое образование» в педагогической теории и практике // Письма в Эмиссия. Оффлайн. URL: http://www.emissia. org/offline/2012/1752.htm (дата обращения: 28.06.2018).

3. Чванова М.С., Храмова М.В. Синергетический подход к модернизации образовательных технологий в системе открытого образования // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2011. Вып. 11 (103). С. 95-109.

4. Чистяков А.В. Социализация личности в обществе интернет-коммуникаций: социокультурный анализ: дис. … д-ра социол. наук. Ростов н/Д., 2006. 278 с.

5. Чванова М.С., Анурьева М.С., Киселева И.А. Влияние Интернета на социализацию молодежи // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2017. Т. 22. Вып. 5 (169). С. 23-36. DOI 10.20310/ 1810-0201-2017-22-5(169)-23-36.

6. Чванова М.С. Развитие системы открытого образования с позиций нелинейной динамики // Вестник Тамбовского университета. Серия: естественные и технические науки. Тамбов, 2017. Т. 22. Вып. 6. С. 1392-1396. DOI 10.20310/1810-0198-2017-22-6-1392-1396.

7. Положенцева И.В. Современные педагогические технологии в системе российского дистанционного образования // Мир науки. 2016. Т. 4. № 5. С. 63.

8. Блинкова Л.М., Ушакова Н.В. Организация проектной деятельности с использованием интернет-ресурсов // Профессиональное лингвообразование: материалы 10 Междунар. науч.-практ. конф. Н. Новгород, 2016. С. 124-128.

9. Малиновская Г.М. Дистанционное обучение: современные проблемы // Педагогическое образование на Алтае. 2015. № 1. С. 158-161.

10. Орлова Е.Р., Кошкина Е.Н. Проблемы развития дистанционного обучения в России // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2013. № 23. С. 12-20.

11. Солтогулова М.У. Актуальные проблемы обучения в системе дистанционного образования // Известия высших учебных заведений Кыргызстана. 2016. № 5. С. 69-70.

12. Самойлова О.В. История создания и перспективы развития системы открытого образования в России // Инновации в науке. 2016. № 9 (58). С. 135-139.


Review

For citations:


Chvanova M.S., Kiseleva I.A. Trends of open education system development. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(178):13-19. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-13-19

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)