Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Special aspects of social education in additional education institutions

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-93-99

Abstract

The importance of social education in institutions of additional education is revealed. The concept of social education, taking into account the features of the modern stage of development of society. Stresses the importance of using cultural codes, allowing to transfer information saved by generations, to generate in students a “worldview”, world outlook, patriotic consciousness. We formalize the role of additional education institutions in society with increasing changes in the socio-economic system. The use of information and communication technologies as a communication tool for teachers and project participants, including network ones, is considered on the example of the social education model “circle”. The analysis of statistical data has proved an increasing share of the use of digital economy technologies as tools of educational processes. This determined the need to adapt students to the activities in the expanding “information flow”. The advantages of the use of social networks in the implementation of the project method in the social education of patriotic feelings methods of folk art. The risks analysis of use new communication tools in educational and educational activity is carried out. The result of the study are recommendations to teachers on the use of new communication technologies in social education, the formation of communication culture.

About the Authors

T. E. Manger
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


Y. V. Vasilieva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


S. V. Shankina
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Беляев В.И., Салтанов Е.Н. Социальная педагогика: Методология, теория, история. М.: Изд-во РГСУ «Союз», 2004. 413 с.

2. Корнилова А.Г. Социальное воспитание в наслежно-улусной общине (на материалах Республики Саха Якутия): автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 1997. 33 с.

3. Ромм Т.А. Социальное воспитание: эволюция теоретических образов. Новосибирск: Наука, 2007. 380 с.

4. Фришман И.И. Методика работы педагога дополнительного образования. М.: Академия, 2001. 160 с.

5. Гурьянова М.П. Сельская школа и социальная педагогика. Минск: Амалфея, 2000. 447 с.

6. Детское движение: словарь-справочник / ред.-сост. Т.В. Трухачева, А.Г. Кирпичник. М.: Изд-во «Ассоциация исследователей детского движения», 2005. 544 с.

7. Кочетова А.П. Социальное воспитание подростков в условиях интернатного учреждения: дис. … канд. пед. наук. Омск, 2015. 175 с.

8. Куприянов Б.В. Социальное воспитание в учреждениях дополнительного образования детей (попытка обоснования концепции) // Образование и наука. 2006. № 2 (38). С. 48-55.

9. Золотарева Е.В. Принципы организации дополнительного образования детей в России // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 2. № 1. С. 194-199.

10. Куприяновский В.П., Сухомлин В.А., Добрынин А.П., Райков А.Н., Шкуров Ф.В., Дрожжинов В.И., Федорова Н.О., Намиот Д.Е. Навыки в цифровой экономике и вызовы системы образования // International Journal of Open Information Technologies. 2017. Vol. 5. № 1. P. 19-25.

11. Яковлева H.O., Яковлев Е.В. Социальное воспитание как педагогический феномен // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3. С. 274.

12. Куприянов Б.В., Салина Е.А., Крылова Н.Г., Миновская О.В. Социальное воспитание в учреждениях дополнительного образования детей / под ред. А.В. Мудрика. М.: Изд. центр «Академия», 2004. 240 с.

13. Данилова М.Р. Роль школьных кружков в развитии детей младшего школьного возраста // Научное сообщество студентов XXI столетия. Гуманитарные науки. Новосибирск: СибАК, 2012. С. 242-246.

14. Баймуратова Л.Р., Долгова О.А., Имаева Г.Р., Гриценко В.И., Смирнов К.В., Аймалетдинов Т.А. Цифровая грамотность для экономики будущего / Аналитический центр НАФИ. М.: Изд-во НАФИ, 2018. 86 с.

15. Получение, хранение и использование информации в электронной среде: публично-правовое и частно-правовое регулирование: сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. / науч. ред. Н.А. Шевелева. СПб.: ФГБУ «Президентская библиотека им. Б.Н. Ельцина», 2013. 221 с.


Review

For citations:


Manger T.E., Vasilieva Y.V., Shankina S.V. Special aspects of social education in additional education institutions. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(178):93-99. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-93-99

Views: 57


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)