Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

PHYSIOLOGICAL ASPECTS OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES WITH FIRST GRADERS WHO HAVE CARDIOVASCULAR SYSTEM DISEASE

Abstract

The analysis of the physiological aspects of conducting physical education classes with first graders who have cardiovascular disease is given. The research urgency is caused by the fact that recently the rate of child disability in Russia has doubled. Prevalent disabilities associated with cardiovascular diseases and their manifestations. The data analysis of morbidity and disability of children in Voronezh Region over the past five years is given, one could argue about the increase in the number of first-graders, divided in consequence to the special medical group and their reduction to the core. According to the Health Department of the Voronezh Region the highest prevalence of pathologies of the cardiovascular system in children of 7-8 years are cardiomyopathy and myocarditis various, as well as dysregulation of vascular tone, occurring in the form of neuro-circulatory dystonia. On average, pupils in the first grades of secondary institutions observed pathology of the cardiovascular system at 23.4 % of cases.We have developed a technique of physical training of correctional orientation for first graders having pathology of the cardiovascular system, including developing, gymnastic and breathing exercises that are adapted to individualisierung and dosing of the training load. The developed program allows to improve the process of physical education at physical culture lessons with first graders who have cardiovascular system disease.

About the Authors

E. V. Zaporozhtsev
Voronezh State Agricultural University named after Emperor Peter the Great
Russian Federation


T. A. Selitrenikova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Зайцева Н.В., Устинова О.Ю., Лужецкий К.П., Маклакова О.А., Землянова М.А., Долгих О.В., Клейн С.В., Никифорова Н.В. Риск-асоциированные нарушения здоровья учащихся начальных классов школьных образовательных организаций с повышенным уровнем интенсивности и напряженности учебно-воспита-тельного процесса // Анализ риска здоровью. 2017. № 1. С. 66-83.

2. Параничева Т.М., Тюрина Е.В. Динамика состояния здоровья детей дошкольного и младшего школьного возраста // Научные исследования. 2012. № 4 (33). С. 68-78.

3. Бондарь Н.В. Научно-практические основы сохранения здоровья подрастающего поколения // Наука и инновации в сфере образования и производства: материалы Всерос. конф. Орел, 2015. С. 57-66.

4. Коновалова Н.Г., Архипова Н.М. Гипотоническая реакция на функциональную пробу у детей // Лечебная физкультура и спортивная медицина. 2014. № 5. С. 40-44.

5. Селитреникова Т.А. Методика физической реабилитации детей 9-10 лет с заболеваниями сердечно-сосудистой системы: дис. … канд. пед. наук. Тамбов, 2005. 142 с.

6. Творогова Т.М., Захарова И.Н., Коровина Н.А., Тарасова А.А., Хрунов К.М. Коррекция кардиальных изменений при вегетативной дистонии у детей и подростков: акцент на эффективность энерготропной терапии // Педиатрия. Приложение к журналу CONSILIUM MEDICUM. 2009. № 3. С. 109-113.

7. Захаров В.И., Яковлев А.А. Основы медицинской реабилитации. СПб., 2015. 232 с.

8. Meracle P. Ordo Deus // Medical Practice. 2016. № 1 (55). Р. 12-15.

9. Яковлев А.А., Захаров В.И. Лечебная физкультура при остром нарушении мозгового кровообращения и последствиях травм центральной нервной системы. СПб., 2015. 254 с.

10. Агафонова Н.А. Физкультурно-оздоровительные занятия в условиях внедрения ФГОС НОО обучающихся с ограниченными возможностями здоровья // Достижения науки и практики - в деятельность образовательных учреждений (с международным участием): материалы 7 Регион. науч.-практ. семинара. Глазов, 2016. С. 610-611.


Review

For citations:


Zaporozhtsev E.V., Selitrenikova T.A. PHYSIOLOGICAL ASPECTS OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES WITH FIRST GRADERS WHO HAVE CARDIOVASCULAR SYSTEM DISEASE. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(174):91-98. (In Russ.)

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)