Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MODEL OF EMOTIONAL INTELLIGENCE AND SOCIAL COMPETENCE DEVELOPMENT IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE IN COLLECTIVE VISIBLE ACTIVITY

Abstract

The problem of the development of emotional intelligence and social competence in childhood is a new direction of scientific research in pedagogical psychology and pedagogy, which is at the stage of formation. The lack of unity of views on the problem of emotional intelligence in the scientific community generates many interpretations of this phenomenon. Relying on the concept of social competence of the famous Russian scientist A.I. Savenkov, who defines emotional intelligence as an integral part (substructure) of social competence, we substantiate the potential of various forms of organization of joint activities of children and propose a model for the development of emotional intelligence and social competence of older preschool children in collective visual activity. Interaction of children in different forms of joint visual activity provides teachers and psychologists with a rich base for empirical observation of behavioral manifestations of emotional intelligence, the evaluation of which is very important for a deeper understanding of this phenomenon. The implementation of the model will allow to update all the basic parameters of emotional intelligence and social competence (cognitive, emotional, behavioral), to contribute to the development of the content of procedures for identifying and quantifying each of the basic parameters, as well as the methods for their diagnosis and development in the course of activities of different subject-matter (artistic, research and etc.).

About the Authors

S. I. Karpova
Moscow City University
Russian Federation


T. D. Savenkova
Moscow City University
Russian Federation


Z. V. Parkhimovich
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Робертс Р.Д., Мэттьюс Дж., Зайднер М., Люсин М.В. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. Т. 1. № 4. С. 3-26.

2. Андреева И.Н. Понятие и структура эмоционального интеллекта // Социально-психологические проблемы ментальности: материалы 6 Междунар. науч.-практ. конф.: в 2 ч. Смоленск: Изд-во СГПУ, 2004. Ч. 1. С. 22-26.

3. Савенков А.И. Диагностика детской одаренности как педагогическая проблема // Педагогика. 2000. № 10. С. 87-94.

4. Якобсон П.М. Психология чувств и мотивации: избр. психол. тр. М.: МПСИ, 1998.

5. Айгунова О.А., Полковникова Н.Б., Савенкова Т.Д. Диагностика и развитие эмоционального интеллекта и социальной компетентности старших дошкольников в условиях дошкольной образовательной организации // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2016. № 4 (38). С. 25-34.

6. Савенков А.И. Развитие эмоционального интеллекта и социальной компетентности у детей. М.: Национальный книжный центр, 2015.

7. Аникина А.П., Карпова С.И. Психолого-педагогические и методические аспекты проблемы формирования у детей старшего дошкольного возраста умения изображать человека в рисовании // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2017. Т. 22. Вып. 5 (169). С. 59-67. DOI: 10.20310/1810-0201-2017-22-5(169)-59-67.

8. Савенкова Т.Д. Методика диагностики базовых параметров эмоционального интеллекта дошкольника // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2017. № 3 (41). С. 47-53.


Review

For citations:


Karpova S.I., Savenkova T.D., Parkhimovich Z.V. MODEL OF EMOTIONAL INTELLIGENCE AND SOCIAL COMPETENCE DEVELOPMENT IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE IN COLLECTIVE VISIBLE ACTIVITY. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(174):99-107. (In Russ.)

Views: 42


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)