Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

TECHNOLOGICAL POTENTIAL OF SOCIAL AND CULTURAL ACTIVITY IN DESTRUCTIVE BEHAVIORAL TEENAGERS’ STRATEGIES PREVENTION

Abstract

Social and cultural features of destructive behavior among adolescents, such as “subjective adulthood”, communication with peers, affilation, conformal behavior, emotional instability are considered. Destructive behavior is defined as a stable behavior of the personality, deviating from the most important social norms, accompanied by its social disadaptation. It is noted that modern theories of deviance interpret destructive behavior in the context of a hierarchical system of factors manifested at the individual and group levels. Modern types of destruction prevention are characterized (“direct” - information and educational activity in the study of the features of destruction and their destructive consequences and “indirect” - the formation of basic life skills). The successive stages of socio-cultural prevention deviant behavior in adolescents are selected: correctional and psychological (diagnosis and development of an adaptive prevention programs at the secondary and tertiary prevention); educational (social and cultural competence of teenagers development); art therapy (certain communication and interaction skills needed to adapt to the group norms development). The technologies of social and cultural activity are considered as an effective resource for creating conditions for personal realization. The review of social and cultural practices aimed at destructive behavior of teenagers prevention, implemented on the basis of the application of social and cultural activity technologies complex. Among the most effective forms of social and cultural prevention lectures, project activities, creation of multimedia catalogs, integration in volunteer activities, creative competitions, informal educational courses etc. are highlighted.

About the Author

M. N. Solntsev
The Orel State Institute of Culture
Russian Federation


References

1. Башкатов И.П. Психология асоциально-криминальных групп подростков и молодежи. М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЕК», 2002. 416 с.

2. Ларионова C.O. Девиантное поведение как научно-педагогическая проблема // Фундаментальные исследования. 2013. № 1-1. С. 90-94.

3. Кирсанов А.И., Давыдов Д.Г., Завальский А.В., Скрибцова Н.А. Экстремизм в молодежной среде и его профилактика в образовательной организации (по результатам экспертного опроса) // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 6. № 1. С. 85-99.

4. Никитин А.Г. Виды и классификации экстремистского поведения: общетеоретические и правовые проблемы // Актуальные проблемы экономики и права. 2014. № 1 (29). С. 186-194.

5. Зиннуров Ф.К. Профилактика и коррекция девиантного поведения детей и подростков в новых социально-культурных условиях ХХI века. Казань: КЮИ МВД РФ, 2012. 278 с.

6. Сингач А.Н. Профилактика молодежного экстремизма проектными технологиями социально-культурной деятельности // Мир науки, культуры и образования. 2015. № 4 (53). С. 170-174.

7. Гатальский В.Д. Методология педагогической пропедевтики девиантного поведения молодежи // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2010. № 3. С. 93-100.

8. Азарова Р.Н., Хорват Д.А. Педагогическая организация культурно-досуговой работы в вузе в контексте нового качества образования // Экономика, статистика и информатика. Вестник УМО. 2011. № 1. С. 3-7.

9. Черепанова И.А. Профилактика безнадзорности и правонарушений несовершеннолетних в библиотеках области, обслуживающих детей и юношество. URL: http://odb45.ru (дата обращения: 10.02.2018).

10. Григорьева Е.И. Особенности творческой самореализации студенческой молодежи в условиях досуга // Культура и образование. 2013. № 2-4. С. 111-114.


Review

For citations:


Solntsev M.N. TECHNOLOGICAL POTENTIAL OF SOCIAL AND CULTURAL ACTIVITY IN DESTRUCTIVE BEHAVIORAL TEENAGERS’ STRATEGIES PREVENTION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(174):122-127. (In Russ.)

Views: 40


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)