Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL SPHERE OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION PRESENTATION IN THE CONTEXT OF DIFFERENT METHODOLOGICAL APPROACHES

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-1(153)-33-45

Abstract

The problem of formation of the educational environment of higher education institution is considered. The analysis of transformation of ideas of the educational environment of higher education institution in the context of traditional, synergetic, cluster approaches is carried out. It is revealed that application of each of the listed approaches to the educational environment allows to solve the certain circle of problems and to remove contradictions in educational process, but not fully meets the modern requirements of training of specialists. It is noted that now the steady need of society and state for development of innovative economy leads to that the education system also passes to a new stage of development that defines new requirements to the educational environment of higher education institution. The vector of its development is directed towards formation of innovative infrastructure, inclusion of innovative design activity of students in educational process, activization of their participation in competitions of innovative products and services. The assumption that one of their directions of improvement of specialists training in higher education institution formation of the educational environment of higher education institution on the basis of innovative approach in which there is a personal development and professional formation of the expert is proved. The analysis of the educational environment of higher education institution components on the basis of innovative approach is carried out.

About the Author

Nataliya Aleksandrovna Kotova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Панов В.И. Психодидактика образовательных систем. СПб., 2006.

2. Чернилевский Д.В. Дидактические технологии в высшей школе. М., 2002.

3. Уман А.И. Технологический подход к обучению: теоретические основы. Москва; Орел, 1997.

4. Чванова М.С., Храмова М.В. Синергетический подход к модернизации образовательных технологий в системе открытого образования // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2011. Вып. 11 (103). С. 95-109.

5. Гвоздева А.В., Хтун Хтун Наинг. Синергетический подход к методам обучения // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2015. № 1 (33). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/ sinergeticheskiy-podhod-k-metodam-obucheniya (дата обращения: 17.11.2015).

6. Поликарпов B.C., Коноплев Б.Г., Поликарпова В.А., Малюков СП. Философия нанотехнологии. Ростов-на-Дону; Таганрог, 2009. С. 42-44.

7. Гапонцева М.Г., Федоров В.А., Гапонцев В.Л. Применение идеологии синергетики к формированию содержания непрерывного естественно-научного образования // Образование и наука. 2004. № 6. URL: http://cyberleninka. ru/article/n/primenenie-ideologii-sinergetiki-k-formirrovaniyu-soderzhaniya-nepreryvnogo-estestvenno-nauchnogo-obrazovaniya (дата обращения: 17.11.2015).

8. Пугачева А. Синергетический подход к системе высшего образования // Высшее образование в России. 1998. № 2. С. 41-45.

9. Киева О.В. Педагогические условия формирования информационной культуры у студентов высших учебных заведений в процессе преподавания гуманитарных дисциплин: автореф. дис. … канд. пед. наук. Брянск, 2001.

10. Кирова Ю.З. Формирование готовности будущих инженеров-аграрников к управленческому общению инновационной направленности: автореф. дис. … канд. пед. наук. Ульяновск, 2012.

11. Эвристическое обучение. URL: http://ru. wikipedia.org/wiki (дата обращения: 17.11.2015).

12. Хотунцев Ю.Л., Хотунцев А.Ю. Научный метод, реальные системы и элементы синергетики // Педагогическое образование и наука. 2001. № 2. С. 9-16.

13. Юрьев В.М., Чванова М.С., Передков В.М. Университет как центр инновационно-образовательного кластера // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2007. Вып. 5 (49). С. 7-12.

14. Юрьев В.М., Чванова М.С., Антонюк С.Д., Волков С.И., Емельянов А.В., Завершинский А.Н., Кончаков Р.Б., Лыскова В.Ю., Шаршов И.А. Проектная деятельность студентов как основа инновационного развития Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2007. Вып. 12 (56). С. 7-20.

15. Малышева Н.В. Организация проектной деятельности школьников на основе кластерного подхода: автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2011.

16. Чванова М.С. Социальное партнерство в сфере профессионального образования // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2006. № 2 (10). С. 47-55.

17. Юрьев В.М., Чванова М.С. Кластерный подход в подготовке специалистов наукоемких специальностей // Вестник Тамбовского университета. Серия Естественные и технические науки. Тамбов, 2009. Т. 14. Вып. 5. С. 872-876.


Review

For citations:


Kotova N.A. TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL SPHERE OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION PRESENTATION IN THE CONTEXT OF DIFFERENT METHODOLOGICAL APPROACHES. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(1):33-45. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-1(153)-33-45

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)