Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE MAIN APPROACHES TO THE PROFILE TRAINING IN SECONDARY GENERAL EDUCATION IN THE SYSTEM OF CONTINUOUS EDUCATION ON THE EXAMPLE OF UNIVERSITY CLASSES

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-9(161)-7-14

Abstract

Basing on the detailed analysis the nature and specificity of profile training in secondary general education in the system of continuous education on the example of University classes is revealed, the basic approaches to educational modernization are analyzed in general, the ideas of continuous education are justified, the methodological constructs of school education are determined, the activities of the University specialized classes in modern conditions are analyzed. An overview of various aspects of modern continuous education is provided, which allowed to identify this concept in relation to the process of profiling students on the basic program of secondary general education. Analysis of the main approaches to the problem of modernization of education in general has allowed to reveal some aspects related to the general goals and tasks of state policy in the field of education, which allowed to determine the possibility of practical realization of ideas and concepts of the development of new educational systems based on specialized training. It is emphasized that the creation of University complexes, ensuring the continuity of educational goals and objectives, training programs of various levels created objective preconditions for the transition to a higher quality level of education. The main ideas of the core education focused on individualized learning and socialization of students taking into account the real needs of the labour market and allowing them to guide the students’ identity to professional activities are revealed. The organization of the educational process of profile training on the basic educational program of secondary general education in University classes is shown on the example of Tambov State University named after G.R. Derzhavin.

About the Authors

Tatyana Eduardovna Manger
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


Inna Gennadievna Andreeva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 г.: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 17.11.2008 г. № 1662-р. М., 2009.

2. Мангер Т.Э. Совершенствование системы непрерывной подготовки специалистов культуры и искусства в многоуровневом вузе: автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2001.

3. Мангер Т.Э. Диверсификация системы непрерывного образования в социально-культурной сфере: автореф. дис.. д-ра пед. наук. Тамбов, 2008.

4. Шанкина С.В. Теория и методология формирования системы непрерывной профессиональной подготовки специалистов спортивных бальных танцев: автореф. дис.. д-ра пед. наук. Тамбов, 2011.

5. Концепция профильного обучения на старшей ступени общего образования: утв. приказом Минобразования РФ от 18.07.2002 г. № 2783. М., 2002.

6. Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 гг.: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 29.12.2014 г. № 2765-р. М., 2015.

7. Михайлова В.П. Организационно-педагогические условия введения профильного обучения в старших классах учреждений общего образования. На примере Московской области: автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2006.

8. Вержбицкий В.В., Власова Ю.Ю., Михайлова А.С., Пустыльник М.Л., Трубина И.И., Шардуба Е.А. Профильное обучение в старшей школе в субъектах Российской Федерации: опыт регионов - 2007 / под ред. Ю.Ю. Власовой. М., 2007.

9. Федеральный базисный учебный план и примерные учебные планы для образовательных учреждений Российской Федерации, реализующих программы общего образования: утв. приказом Минобразования РФ от 09.03.2004 г. № 1312: в ред. приказа Минобрнауки РФ от 01.02.2012 г. № 74. М., 2012.

10. Концепция развития многоуровневой системы профессиональной ориентации в Тамбовской области до 2020 г.: утв. постановлением администрации Тамбовской области от 05.05.2014 г. № 484. Тамбов, 2014.


Review

For citations:


Manger T.E., Andreeva I.G. THE MAIN APPROACHES TO THE PROFILE TRAINING IN SECONDARY GENERAL EDUCATION IN THE SYSTEM OF CONTINUOUS EDUCATION ON THE EXAMPLE OF UNIVERSITY CLASSES. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(9):7-14. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-9(161)-7-14

Views: 37


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)