Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MECHANISMS OF TEACHER PROFESSIONAL ADVANCEMENT SYSTEM FORMATION

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-10(162)-6-13

Abstract

Taking into consideration strategic documents in the sphere of education the basic mechanisms of teacher professional advancement are worked out. The advantages of multi-level educational complex of Pedagogy institute of Tambov State University named after G.R. Derzhavin in the context of continuous system of professional advancement of teacher in modern social-economic conditions. The possibilities of every level of educational complex from the positions of their importance for further personal-professional advancement of a teacher: pre-professional preparation, secondary vocational education higher education (baccalaureate, master’s program), post-diploma education. All realized educational programs have variant nature, ready for changes, contain significant unit of the electives according to the needs of future teacher and are aimed at formation of work functions complex, pointed in professional standard of a teacher. Attention is paid to forms and methods of teaching, which provide professional advancement of modern teacher: andragogy methods, innovative-reflective practice (positional discussions, polylogue; method of projects, inversions, contrasts reflections), sandwich preparation, maximal use of creative tasks, developed on the basis of neuropedagogy positions. The growth of amount and variants of individual ways due to which you can start teacher’s profession and develop your professional skills, let create the system of constant professional development (professional advancement) from specialized form to the teacher’s career.

About the Authors

Lyudmila Nikolaevna Makarova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


Tatyana Ivanovna Gushchina
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Заседание Госсовета по вопросам совершенствования системы общего образования. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/51001 (дата обращения: 02.04.2016).

2. Зеер Э.Ф. Стратегические ориентиры модернизации профессионально-педагогического образования: дискуссионный аспект // Научный диалог. 2015. № 10 (46). С. 59-75.

3. Гущина Т.И., Макарова Л.Н., Шаршов И.А., Курин А.Ю. Концепция развития Педагогического института Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2016. Т. 21. Вып. 5-6 (157-158). С. 7-18.

4. Макарова Л.Н., Шаршов И.А., Прокудин Ю.П. Особенности организации профильного обучения в условиях учреждений дополнительного образования детей // Психолого-педаго-гический журнал Гаудеамус. 2010. Т. 1. № 15. С. 51-62.

5. Гость на линии: Астафьева Н.Г.: интервью. URL: http://www.onlinetambov.ru/guest-on-the-line/index.php?ELEMENT_ID=963903 (дата обращения: 02.04.2016).

6. Профессиональный стандарт педагога. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_155553/ (дата обращения: 02.04.2016).

7. Профессиональный стандарт педагога профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования. URL: http://askitt.ru /images/Documents/Relevant_Documents/DOC_65.PDF (дата обращения: 02.04.2016).

8. Василькова Т.А. Основы андрагогики. М., 2009.

9. Подымова Л.С. Психолого-педагогическая инноватика. Личностный аспект. М., 2012.

10. Москвин В.А., Москвина Н.В. Основы нейропедагогики. Оренбург, 2000.

11. Москвин В.А., Москвина Н.В. Межполушарные асимметрии и индивидуальные различия человека. М., 2011.

12. Всероссийское августовское совещание педагогических работников. URL: http://govern-ment.ru/news/24230/ (дата обращения: 02.04.2016).


Review

For citations:


Makarova L.N., Gushchina T.I. MECHANISMS OF TEACHER PROFESSIONAL ADVANCEMENT SYSTEM FORMATION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(10):6-13. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-10(162)-6-13

Views: 52


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)