Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

STAGES OF TEACHING POST-GRADUATE STUDENTS RESEARCH WRITING DISCOURSE USING THE TANDEM-METHOD

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-12(164)-59-68

Abstract

The development of foreign language teaching algorithm research discourse of post-graduate students on the basis of the tandem method is prepared. The results of the research are a) an analysis of studies on the implementation of the project methodology in teaching a foreign language in general, and training based on the tandem method in particular is provided, b) stages of teaching written research discourse to graduate students through the tandem-method are developed. Tandem method is defined as a way of mastering, learning or teaching, based on the partnership of those involved in the educational process, i. e. students (student-student), student and teacher (student-teacher) and teachers (teacher-teacher). Based on the analysis of methodical works the following stages of teaching written research discourse to graduate students based on the tandem method (tandem teaching) are developed: 1) introduction; 2) explanation of the structure of a particular research paper; 3) development of structural elements of writing a research paper written in training exercises; 4) discussion in the learners’ native and foreign languages the content of training and written paper structure; 5) preparation of a sample written paper; 6) assessment of the students’ sample written paper; 7) discussion of the results of the students’ sample written papers; 8) setting the goal of writing individual research written papers based on the problems of each student’s research; 9) writing research papers by students; 10) assessment of students’ written papers and their discussion with each student; 11) reflection.

About the Author

Oksana Olegovna Amerkhanova
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Амерханова О.О. Особенности обучения иностранному языку в аспирантуре на основе тандем-метода // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2016. Т. 21. Вып. 11 (163). С. 52-62. DOI: 10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-52-62

2. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 2. С. 3-10.

3. Dewey J. Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. N. Y.: Macmillan, 1916.

4. Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результатов образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

5. Алмазова Н.И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе: автореф. дис. … д-ра пед. наук. СПб., 2003.

6. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

7. Сафонова В.В., Сысоев П.В. Английский язык. Элективные курсы. Культуроведение Великобритании. Культуроведение США. М.: Изд-во АСТ, Астрель, Хранитель, 2007.

8. Fried-Booth D. Modelling of teaching practice for future teachers of the English language // Journal of linguistic studies. 2009. № 2 (2). P. 75-83.

9. Коряковцева Н.Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык. М.: АРКТИ, 2002.

10. Сысоев П.В. Формирование учебно-познавательной компетенции в целях обучения иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2015. № 10. С. 15-24.

11. Павельева Т.Ю. Развитие умений письменной речи студентов средствами учебного интернет-блога (английский язык, языковой вуз): автореф. дис. … канд. пед. наук. Тамбов, 2010. 21 с.

12. Маркова Ю.Ю. Методика развития умений письменной речи студентов на основе вики-технологии (английский язык, языковой вуз): автореф. дис.. канд. пед. наук. М.: МГГУ им. М.А. Шолохова, 2011.

13. Пустовалова О.В. Методика развития умений письменной речи студентов на основе сервиса «Твиттер» (английский язык, неязыковой вуз): автореф. дис. … канд. пед. наук. М.: МГГУ им. М.А. Шолохова, 2012.

14. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Технологии Веб 2.0: Социальный сервис блогов в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2009. № 4. С. 12-18.

15. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Технологии Веб 2.0: Социальный сервис вики в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2009. № 5. С. 2-8.

16. Сысоев П.В. Блог-технология в обучении иностранному языку // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 99-111.

17. Сысоев П.В. Вики-технология в обучении иностранному языку // Язык и культура. 2013. № 3 (23). С. 140-152.

18. Евстигнеева И.А. Развитие дискурсивных умений обучающихся средствами современных информационных и коммуникационных технологий // Иностранные языки в школе. 2014. № 2. С. 17-21.

19. Тамбовкина Т.Ю. Тандем-метод - один из путей реализации личностно-ориентированного подхода в языковом образовании // Иностранные языки в школе. 2003. № 5. С. 13-17.

20. Мкртычева Н.С. Современные методы обучения иностранным языкам в вузе (на примере билингвального обучения и тандем-метода) // Альманах современной науки и образования. 2012. № 3. С. 91-92.


Review

For citations:


Amerkhanova O.O. STAGES OF TEACHING POST-GRADUATE STUDENTS RESEARCH WRITING DISCOURSE USING THE TANDEM-METHOD. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(12):59-68. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-12(164)-59-68

Views: 24


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)