Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

EDUCATIONAL POLICY OF CATHERINE II IN THE PRACTICE OF THE IMPERIAL JOURNEYS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-2(166)-89-97

Abstract

It is devoted to the study of the influence of the practice of the imperial Catherine’s II journeys on government educational concept. Catherine II and her companions had long been in search of an educational model (particularly primary, secondary school) for the Russian Empire. Therefore it is very important to study the circumstances of a formation of Catherine’s concept of school education required for Russia. It is discussed how the introduction of the Empress with the situation on the ground in the course of her travels was a condition for the formation of certain beliefs about the state of education in Russia, contributing to the development of further activities. On the other hand, the influence of the personal presence of the Empress in provincial and district cities of Russia on solving specific issues associated with supporting local educational institutions in Russia, with the preparation of the school reform in Russia are analyzed. Meeting with vulnerable parties of educational institutions, Empress visibly convinced of the lack of its funding by local agencies. It is proved that visiting a number of schools, insufficient advanced methods of education, the low level of pupil success contributed to the further evolution of her views in the field of educational policy. It is shown that these circumstances have paid attention of the power to creating mass public school problem. All this laid the basis for future reforms

About the Authors

G. V. Ibneyeva
Kazan (Volga region) Federal University
Russian Federation


A. I. Mukhamadeev
Kazan (Volga region) Federal University
Russian Federation


References

1. Малинин В.Н. О системе воспитания Джона Локка. Киев, 1894.

2. Кобеко Д.Ф. Екатерина II и Жан Жак Руссо // Исторический вестник. 1883. № 6. С. 603-617.

3. Дворцов А.Т. Жан Жак Руссо. М., 1980.

4. Мадариага И. Россия в эпоху Екатерины Великой. М., 2002.

5. Madariaga I. de. Catherine II and the foundation of the Russian educational system // Politics and Culture in Eighteenth-Century Russia: Collected Essays by Isabel de Madariaga. Lоndon; New York, 1998. P. 124-149.

6. Болгова А.М. Педагогические воззрения Екатерины II: автореф. дис.. канд. пед. наук. Белгород, 1999.

7. Смагина Г.И. Академия наук и Российская школа: вторая половина XVIII в. СПб., 1996.

8. Артамонова Л.И. Общество, власть и просвещение в русской провинции XVIII - начала XIX вв. Самара, 2001.

9. Кинзябулатова Г.Р. Реализация государственной образовательной политики в Казанской губернии во второй половине XVIII в.: автореф. дис. … канд. ист. наук. Казань, 2013.

10. Камер-фурьерские журналы. СПб., 1767, 1780, 1785, 1787.

11. Донесения, представленные императрице Екатерине II во время путешествия ее в Белоруссию в городах Острове, Порхове, Полоцке, Холме, Старой Руссе, Великих Лук, Луге, Новгороде, Нарве, Могилеве и Пскове (1780) // РГАДА (Российский государственный архив древних актов). Ф. 16. Оп. 1. Д. 381.

12. Рапорты и ведомости разных ведомств и городов, поданные во время путешествия Екатерины II по губерниям в особенности по Белоруссии // РГАДА. Ф. 16. Оп. 1. Д. 382.

13. НА РТ (Национальный архив Республики Татарстан). Ф. 87. Оп. 1. Д. 27.

14. Фаизова И.В. «Манифест о вольности» и служба дворянства в XVIII столетии. М., 1999.

15. Болотов А.Т. Жизнь и приключения Андрея Болотова, описанная им самим для своих потомков: в 3 т. Спб., 1871. Т. 2.

16. Высочайше утвержденный Устав народным училищам в Российской империи, 5 августа 1786 г. // Полное собрание законов Российской империи. Спб., 1830. Т. 22. № 16421. С. 646-662.

17. Ibneyeva G. Catherine discovers the Volga region // Jahrbücher für Osteuropas Geschichte. 2008. Bd. 56, H. 3. S. 349-357.

18. Ермолаев И.П., Ермолаев А.И. Предшественница Казанского университета. Казань, 2008.

19. Артемьев А. Казанские гимназии в XVIII в. // Журнал министерства народного просвещения. 1874. Т. 173. С. 32-98; Т. 174. С. 1-52; Т. 176. С. 1-67.

20. Орлов В.Г. [Дневники]. Путешествие по Волге // Орлов-Давыдов В.П. Биографический очерк графа В.Г. Орлова. Русский архив. 1908. Кн. 2. С. 315-345.

21. Артамонова Л.М. «Учили меня еще во младенчестве»: принципы и традиции образования молодых дворян в XVIII в. // Родина. 2012. № 11. С. 13-15.

22. Посещение Казани императрицей Екатериной II // Спутник по Казани / под ред. Н.П. Загоскина. Казань, 1895. С. 156-172.

23. Древняя записка путешествия императрицы Екатерины II через Псков и Полоцк в Могилев, а оттуда обратно через Смоленск и Новгород // Сборник РИО (Сборник Русского исторического общества). 1867. Т. 1. С. 395-397, 404.

24. Бессарабова Н.В. Путешествия Екатерины II по России. М., 2005.

25. Артамонова Л.И. Школьные реформы XVIII - первой половины XIX века в процессе Российской модернизации // Вестник Самарского университета. 2012. № 2-2 (93). С. 57-64.

26. Проекты Частной комиссии об училищах и призрения требующих // Материалы для истории учебных реформ в России в XVIII-XIX веках / сост. С.В. Рождественский. Спб., 1910. С. 144-257.

27. Ибнеева Г.В., Кинзябулатова Г.Р. Начало школьной реформы в Казанском наместничестве (1786-1788) // Ученые записки Казанского университета. Гуманитарные науки. 2013. Т. 155, кн. 3. С. 79.

28. Письма императрицы Екатерины II к барону Мельхиору Гримму, 25 мая 1780 г. // Сборник РИО. 1878. Т. 23. 723 с.

29. Об открытии народных училищ // Полное собрание законов Российской империи. Спб., 1830. Т. 22. № 16425. С. 672.

30. Полетика А. Записки о пребывании императрицы Екатерины II в Киев, в 1787 году, и о свидании ея с Станиславом Августом, королем польским // Сын Отечества. 1843. Кн. 3. № 3-4. С. 1-24.

31. Лубяновский Ф.П. Воспоминания // Русский архив. 1872. С. 98-185, 449-533.

32. Глинка С.Н. Записки. М., 2004.

33. Ibneyeva G.V. Catherine II and J.F. Marmontel’s “Belisarius”: “The general welfare” conception in the consolidation of imperial space // Journal of Sustainable Development. 2015. Vol. 8. № 4. P. 155-163.

34. Стародубцев М.П. Реформы системы образования, проводимые Екатериной II // Экономика образования. 2012. № 2. С. 39-40.


Review

For citations:


Ibneyeva G.V., Mukhamadeev A.I. EDUCATIONAL POLICY OF CATHERINE II IN THE PRACTICE OF THE IMPERIAL JOURNEYS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(2):89-97. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-2(166)-89-97

Views: 42


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)