Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MODELING OF THE PROCESS OF SOCIO-PEDAGOGICAL SUPPORT OF PRESCHOOL AND YOUNGER SCHOOL AGE CHILDREN WITH DISABILITIES OF DEVELOPMENT OF IN CONDITIONS OF LEARNING STANDARDS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-22-29

Abstract

The problem of creation a system of socio-pedagogical support of children with disabilities from preschool and elementary general education in terms of continuity of requirements of the learning standards of preschool and elementary general education of students with disabilities through pedagogical design is considered. The initial stage of modeling of the process of socio-pedagogical support of children with disabilities in the conditions of learning standards, which result in the model are described. The model of the system of socio-pedagogical support of children with disabilities of preschool and younger school age in conditions of learning standards based on the integrity of the structural components (task, organizational and substantial, effective and criterion). The model contains a description of the main directions of socio-pedagogical support of children with disabilities from preschool and elementary general education, implemented in regional and municipal psychological and pedagogical medical support resource centers, preschool and elementary general education and the pedagogical conditions promoting efficiency of implementation of the model.

About the Authors

S. I. Karpova
Moscow City Teachers’ University
Russian Federation


O. A. Lubchenco
Moscow City Teachers’ University
Russian Federation


References

1. Суртаева Н.Н. Философия социально-педа-гогической поддержки // Социально-педаго-гическая поддержка и сопровождение. Санкт-Петербург; Тюмень, 2002. С. 8-16.

2. Расчетина С.А. Феномен социально-педаго-гической поддержки: исторические корни и современное состояние // Социально-педаго-гическая поддержка и сопровождение. Санкт-Петербург; Тюмень, 2002. С. 61-73.

3. Казакова Е.И. Система комплексного сопровождения ребенка: от концепции к практике // Психолого-педагогическое, медико-социаль-ное сопровождение развития ребенка. СПб., 1998.

4. Майер А.А. Система сопровождения социализации ребенка в образовании // Психолого-педагогическое сопровождение процесса социализации личности в современном образовательном пространстве. Петропавловск, 2011. С. 235-240.

5. Образовательные инновации и психолого-педагогическое сопровождение обучения, воспитания и социализации детей с ОВЗ / под ред. А.Ю. Белогурова, О.Е. Булановой, Н.В. Поликашевой. М., 2013.

6. Федеральный государственный стандарт дошкольного образования. URL: http://base.ga-rant.ru/70862366/ (дата обращения: 06.12.2016).

7. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья: приложение к Приказу Министерства образования и науки Российской Федерации от 19.12.2014 г. № 1598. URL: http://base.garant.ru/70862366/ (дата обращения: 06.12.2016).

8. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ. Гл. 4. ст 42. Психолого-педагогическая, медицинская и социальная помощь обучающимся, испытывающим трудности в освоении основных общеобразовательных программ, развитии и социальной адаптации. URL: http://ipipip.ru/zakon-ob-obrazovanii-2/42/ (дата обращения: 06.12.2016).

9. Инклюзивная практика в дошкольном образовании. Современный образовательный стандарт / под ред. Т.В. Волосовец, Е.Н. Кутеповой. М., 2014.


Review

For citations:


Karpova S.I., Lubchenco O.A. MODELING OF THE PROCESS OF SOCIO-PEDAGOGICAL SUPPORT OF PRESCHOOL AND YOUNGER SCHOOL AGE CHILDREN WITH DISABILITIES OF DEVELOPMENT OF IN CONDITIONS OF LEARNING STANDARDS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(4):22-29. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-22-29

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)