Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

TUTOR MONITORING PROGRAM OF PERSONAL SELF-ESTEEM OF SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-54-58

Abstract

The problem of self-esteem of seniors’ identity is considered. This problem is urgent in modern society which imposes certain requirements to results of development of the identity of students in the conditions of the modern educational environment. For satisfaction of inquiries of society in harmoniously developed identity of the student who possesses certain characteristics, it is offered to realize the program of tutor maintenance of personal self-esteem of seniors. For ensuring constructability of personal self-esteem of students, it is necessary to define indicators. In the course of the analysis of psychology and pedagogical literature nine indicators, urgent in the context of a research, have been defined: the dominating strategy of self-esteem; sociability of the personality and establishment of the strong relations with representatives of different social groups; ability to a reflection of inner world, own opportunities and behaviour; formation of valuable reference points; level of satisfaction of requirements; aspiration to self-development; adequacy of a self-assessment; motivation to achievement of success; creative relation to activity. Stages of work of the tutor are considered, his activity is characterized and examples for realization are given.

About the Authors

E. S. Kurakina
Moscow City University
Russian Federation


E. A. Alisov
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. М.: Просвещение, 2011.

2. Фельдштейн Д.И. Психология развития личности в онтогенезе. М.: Педагогика, 2005. С. 74-137.

3. Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Вопросы психологии. 1979. № 4. С. 23-24.

4. Кон И.С. Психология старшеклассников. М.: Педагогика, 1980.

5. Петровский В.А. Психология неадаптивной активности. М.: Российский открытый университет, 1992.

6. Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Основы теоретической психологии. М., 1998.

7. Подымова Л.С., Макарова Л.Н. Самореализация личности как психолого-педагогическая проблема: синергетический подход // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2009. Вып. 1 (69). С. 89-93.

8. Алисов Е.А. Содержательные аспекты подготовки педагогов к проектированию индивидуальной образовательной программы в процессе тьюторской деятельности // Личностное и профессиональное развитие будущего специалиста: материалы 11 Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. И.А. Шаршов, Л.Н. Макарова. Тамбов: Изд-во ТРОО «Бизнес-Наука-Общество», 2015. С. 276-280.

9. Тьютор в образовательном пространстве / под ред. В.П. Сергеевой. М.: УЦ Перспектива, 2014.

10. Ларина Е.Н. Психологические условия формирования способности к саморазвитию у старших подростков: дис.. канд. психол. наук. Самара, 2007.


Review

For citations:


Kurakina E.S., Alisov E.A. TUTOR MONITORING PROGRAM OF PERSONAL SELF-ESTEEM OF SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(4):54-58. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2017-22-4(168)-54-58

Views: 24


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)