Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE DIAGNOSTICS OF FORMEDNESS OF INDEPENDENT LIVING SKILLS AMONG ORPHAN-CHILDREN AND CHILDREN LEFT WITHOUT PARENTAL CARE AS SOCIAL WORK TECHNOLOGY

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-22-29

Abstract

Social-economic processes taking place in society actualize the problem of social protection and support for children-orphans and children left without parental care. Researchers in the field note the lack of life skills by graduate outside the orphanage. Diagnosis like the technology of social work allows to select the level of development of life skills, to correct the training program for independent living of children. Diagnosis of formation of life skills for children-orphans and children left without parental care is seen as a process of gathering information about social issues in order to develop the program of its decision, including counseling, correction, therapy, rehabilitation. Diagnosis of formation of life skills for children-orphans organized as during the child’s stay in the institution, and in the post-orphanage period. The diagnostic tools is selected, taking into account the direction of the institution, the specifics of society, gender, age, education, life experience of the pupil; on the basis of selected parameters, criteria and indicators for independence. Important indicators of formation of life skills by children-orphans and children left without parental care is the knowledge of life in the various areas and appropriate behavior; the ability of pupils to make a conscious choice, mastery of the structure of activities for the implementation of the decision; responsible and active in resolving problems. Diagnosis of formation of life skills for children-orphans and children left without parental care, to evaluate their level, the degree of formation and timely action to build an algorithm to solve the problems of a particular child for a better integration into society and preventing many illegal acts.

About the Authors

E. V. Deeva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


M. A. Boldina
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Таможник Е.Л. Доклад о состоянии соблюдения и защиты прав, свобод и законных интересов детей в Тамбовской области в 2013 г. URL: http://tamdeti.ru/lib_docum/fg17_r56715.pdf (дата обращения: 28.08.2017).

2. Бобылева И.А., Заводилкина О.В. Подготовка воспитанников интернатных учреждений к самостоятельной жизни // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 1. С. 6-15.

3. Посысоев Н.Н., Жедунова Л.Г. Мониторинг эффективности психолого-педагогического сопровождения трудового воспитания, профессионального самоопределения, профессиональной адаптации и трудоустройства детей-сирот. Калининград, 2010.

4. Владимирова Н.В., Спаньярд Х. Шаг за шагом: индивидуальное консультирование выпускников детских домов и школ-интернатов. М., 2007.

5. Олиференко Л.Я., Шульга Т.И., Дементьева И.Ф. Социально-педагогическая поддержка детей группы риска. М., 2008.

6. Деева Е.В. Диагностика сформированности навыков самостоятельной жизни у детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2015. Т. 20. Вып. 11 (151). С. 67-72.

7. Шипицына Л.М. Психология детей-сирот. СПб., 2005.

8. Плешивцев В.В. Воспитание самостоятельности детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2010.

9. Деева Е.В. Сопровождение детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей, в системе подготовки к самостоятельной жизни // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2015. Вып. 9 (149). С. 101-107.

10. Комплексное сопровождение и коррекция развития детей-сирот: социально-эмоциональные проблемы / под науч. ред. Л.М. Шипицыной, Е.И. Казаковой. СПб., 2000.

11. Болдина М.А., Деева Е.В. Технологии социальной работы с детьми-инвалидами // Социально-экономические явления и процессы. Тамбов, 2013. № 11. С. 167-173.


Review

For citations:


Deeva E.V., Boldina M.A. THE DIAGNOSTICS OF FORMEDNESS OF INDEPENDENT LIVING SKILLS AMONG ORPHAN-CHILDREN AND CHILDREN LEFT WITHOUT PARENTAL CARE AS SOCIAL WORK TECHNOLOGY. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):22-29. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-22-29

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)