Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THEORETICAL APPROACHES TO THE PROBLEM OF PATRIOTIC FEELINGS EDUCATION IN TEENAGERS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-43-52

Abstract

The relevance of the results of the research presented is the need to ensure the viability of a country facing the global challenges. The key element in ensuring the viability of the country is defined by the population, which by its thinking and actions is called upon to support the national idea. Thus, we are talking about the formation of patriotism through a system of patriotic education. The various theoretical approaches to the formation of the concepts of “patriotism”, “patriotic education” are considered. The historical development of the investigated concept, the application of various approaches to patriotic education of the population taking into account changing external factors are shown. System analysis revealed the need for special attention to the stages of the formation of a person’s personality for the formation of patriotism in her, which led to an accentuation of attention in the adolescent period and consideration of the influence of modern conditions, methods of influence on adolescents. The main components of patriotic education, which are necessary for application at the present time, including in the educational environment are identified. At the same time, it is noted that changes in approaches to patriotic education should leave unchanged the basic foundation of patriotic foundations: love for the big and small native land, readiness for its protection, preservation of national customs and traditions, activities for the benefit of their motherland.

About the Author

Y. V. Vasileva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Краткая Российская энциклопедия: в 3 т. / сост. В.М. Краев. М.: Большая Российская энциклопедия, 2002. Т. 2: К-Р. 1135 с.

2. Азарова А.В. К вопросу об истории развития идеологии патриотизма в России // Вестник Военного университета. 2010. № 3 (23). С. 21-25.

3. Цицерон М.Т. О государстве // Электронная библиотека «Гражданское общество». URL: httр://www.сivisbооk.ru/filеs/Filе/Zizеrоn.O_gоsudаrstvе.рdf (дата обращения: 26.05.2017).

4. Национальная идея России: в 6 т. / под общ. ред. С.С. Сулакшина. Т. 1. М.: Научный эксперт, 2012. 752 с.

5. Патриотизм как фактор эффективного развития российской государственности / А.В. Абрамов, С.П. Поляков, Н.Н. Дубинина и др. М.: Московский дом национальностей, 2015. 368 с.

6. Чернышевский Н.Г. Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1983. 335 с.

7. Агеева О.Г. К вопросу о патриотическом сознании в России первой четверти XVIII века // Мировосприятие и самосознание русского общества (XI-XX вв.): сб. ст. / отв. ред. Л.Н. Пушкарев. М., 1994. С. 38-58.

8. Рачипа А.В., Алексеева А.В., Бурьков В.В. Патриотизм, как эмоциональный компонент гражданской идентичности: история и современность // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 3. С. 373-377.

9. Смирнова Л.Е. Формирование культуры патриотизма в учреждениях дополнительного образования // Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 70-летию Победы в Великой Отечественной войне: сб. науч. тр. Ульяновск: УлГТУ, 2015. Часть 2: Патриотизм: история, современность, образ будущего. 277 с.

10. Ильин И.А. Наши задачи: Статьи 1948-1954 годов: в 2 т. М.: Рарогъ, 1992. Т. 1.

11. Хрестоматия по древней русской литературе / сост. Н.К. Гудзий. М.: Просвещение, 1973. 528 с.

12. Афтонасьев А.Ф. Мысли о воспитании // Антология педагогической мысли в России в первой половине XIX века / сост. П.А. Лебедев. М.: Педагогика, 1987. 532 с.

13. Авдеев А.Ю. Современный подросток в пространстве информационных технологий: психологический аспект // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2012. Т. 18. № 3. С. 67-72.

14. Лихачев Д.С. Человек в литературе Древней Руси // Лихачев Д.С. Избранные работы: в 3 т. М., 1987. Т. 3. 519 с.

15. Ушинский К.Д. Собрание сочинений: в 11 т. М., 1988. Т. 8. 286 с.

16. Ключевский В.О. Афоризмы и мысли об истории. Пенза, 1992. 204 с.

17. Соловьев В.С. Философские начала цельного знания // Соловьев В.С. Сочинения: в 2 т. М., 1988. Т. 2. 229 с.

18. Макаренко А.С. Доклад в педагогическом училище // Макаренко А.С. Сочинения. М.: АПН РСФСР, 1951. Т. 5. С. 407-419.

19. Антология педагогической мысли в России второй половины XIX - начала XX в. / сост. П.А. Лебедев. М.: Педагогика, 1990. 603 с.

20. Сорока-Росинский В.Н. Педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1991. 239 с.

21. Педагогическая энциклопедия: в 4 т. / гл. ред. И.А. Каиров, Ф.Н. Петров. М.: Сов. энциклопедия, 1965. Т. 2. 911 с.

22. Фрадкин Ф.А., Плохова М.Г., Осовский Е.Г. Лекции по истории отечественной педагогики. М., 1995. 286 с.

23. Спирин Л.Ф., Конаныхин П.В. Идейно-поли-тическое воспитание школьников. М.: Просвещение, 1982. 192 с.

24. Быков А.К. Патриотизм как феномен социальной теории и практики в истории России // Российский патриотизм: истоки, содержание, воспитание в современных условиях / под ред. А.К. Быкова, В.И. Лутовинова. М.: Планета, 2010. 55 с.

25. Никандров Н.Д. Воспитание ценностей: российский вариант. М., 1996. 100 с.

26. Российская семья - основа развития духовности и патриотизма: сборник научных статей, концептуально-программных и методических материалов / под общ. ред. В.И. Лутовинова. М.: ООО «ТИД «Русское слово - РС», 2010. 360 с.


Review

For citations:


Vasileva Y.V. THEORETICAL APPROACHES TO THE PROBLEM OF PATRIOTIC FEELINGS EDUCATION IN TEENAGERS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):43-52. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-43-52

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)