Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

RESEARCH BASIS OF COMPARATIVE ANALYSIS OF SPECIALISTS’ PREPARATION PROGRAMS IN INFORMATION SECURITY IN DIFFERENT COUNTRIES

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-90-97

Abstract

Training of information security specialists is accompanied by high dynamics of the subject area and its increasing interdependence from developing information technologies. It is supposed that the specification of the scientific basis of the comparative study of the training of information protection specialists will allow us to orient our searches in the direction of taking into account the needs of Russia in this sphere, the trends in the development of the subject area and its technical base, the best world practice and a new stage in the technological development of society. It id substantiated that the training of specialists in the field of information security is a goal-oriented process (which depends on the set goals and planned results); Result (fixing the appropriation by the individual, society and state of values, as well as the result of providing the training system of a specialist with conditions conducive to the formation of a specialist in the information society); factors of change of system qualities of process of preparation of the expert: adaptability, variability, flexibility, integrity, dynamism and stability. The conclusion is made that it is expedient to apply the aspect, synergetic, informational and historical-logical methodological approaches when conducting a comparative study of the training of specialists in the field of information security. The stages and comparison criteria for the analysis of national systems for training specialists in the field of information security are viewed.

About the Author

M. S. Anureva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Чванова М.С, Анурьева М.С., Лыскова В.Ю., Котова Н.А., Молчанов А.А. Подготовка специалистов в области информационной безопасности: инновационный подход к формированию образовательной среды // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. Тамбов, 2015. № 1 (25). С. 18-31.

2. Чванова М.С. Методологические и теоретические основы информатизации системы непрерывной подготовки специалистов: дис. … д-ра пед. наук. М., 1999. 365 с.

3. Гершунский Б.С. Философия образования для XXI века. М.: Совершенство, 1998.

4. Писарева Л.И. Сравнительная педагогика в ФРГ: предмет, задачи и тематика исследований // Методологические проблемы сравнительной педагогики. М., 1991. С. 38-51.

5. Воскресенская Н.М. Некоторые вопросы методологии сравнительной педагогики в Англии в 80-х годах: концепция Б. Холмза // Методологические проблемы сравнительной педагогики. М., 1991. С. 51-70.

6. Исмаилов Э.Э. Сравнительно-педагогический анализ систем среднего профессионального образования Швеции и России: дис. … д-ра пед. наук. Калининград, 2004. 241 с.

7. Пустоцвет В.С. Сравнительный анализ подготовки педагогических кадров в Германии и России: дис. … канд. пед. наук. СПб., 2007. 202 с.

8. Мякишева И.А. Сравнительный анализ технологий обучения иностранному языку в школах России, Великобритании и США: дис. … канд. пед. наук. Киров, 2004. 189 с.

9. Кузьменко Н.В. Сравнительный анализ стандартизации высшего образования в России и Германии на рубеже XX-XXI веков: дис. … канд. пед. наук. Ставрополь, 2009. 199 с.

10. Зуева О.Н. Сравнительный анализ профессионального образования России и Венгрии: дис. … канд. пед. наук. Шуя, 2010. 169 с.

11. Вагина И.В. Сравнительный анализ систем среднего профессионального образования России и Франции: дис. … канд. пед. наук. Шуя, 2011. 182 с.


Review

For citations:


Anureva M.S. RESEARCH BASIS OF COMPARATIVE ANALYSIS OF SPECIALISTS’ PREPARATION PROGRAMS IN INFORMATION SECURITY IN DIFFERENT COUNTRIES. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(171):90-97. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-1(171)-90-97

Views: 31


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)