Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

ON THE PROJECT OF CONTINUITY OF THE EDUCATIONAL SYSTEM, FURTHER TRAINING AND PERSONNEL DEVELOPMENT FOR ETHNOCULTURAL ACTIVITY IN EDUCATIONAL ORGANIZATIONS AND CULTURAL ESTABLISHMENTS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-81-86

Abstract

The relevance of the study is due to the contemporary challenges of state educational and cultural policy aimed at enhancing the role of educational institutions in the admission of students to the ethnic and cultural heritage of the peoples of Russia. The objective of the research was development and scientific substantiation of the integrated system of training and methodological support of the training, advanced training and retraining in Moscow City University for cultural activities in institutions of general and additional education of children and the cultural institutions of Moscow. The following methods were used in the research: analysis of scientific sources, legal documents and educational practice, a theoretical modeling. The contradiction between the actual state problems of development of ethnocultural education of children and the lack of specialized teacher training for ethnocultural educational activities is revealed, necessity of pedagogical theory and practice in the development of scientific-methodical support and introduction of successive system of training for ethnocultural activities in conditions of higher and additional professional education is founded, the scientific background of pedagogical projecting ethnocultural educational system created in the framework of the scientific school “Theory, History and Methods of Teaching Folk Arts and Culture”, whose founder is professor T.I. Baklanova, are revealed. Implementation of the developed educational system is an important pedagogical condition of ethnocultural development of educational institutions and cultural institutions, in the implementation of this system, its contents must be supplemented by regional ethnocultural components.

About the Authors

T. I. Baklanova
Moscow City University
Russian Federation


O. I. Kiseleva
Moscow City University
Russian Federation


E. I. Medved
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Кайтанджян М.Г. Формирование интереса к обучению у детей в дошкольных учреждениях в процессе этнокультурного образования // Вестник социального института Московского городского педагогического университета. 2014. № 1. С. 143-148.

2. Опарина Н.А. Фольклорные традиции художественно-творческого воспитания детей в условиях семейных праздников // Дети и современный мир: вхождение в пространство ценностей культуры: материалы Междунар. науч. конф. Внеочередные Лазаревские чтения. Челябинск: Челябинский государственный институт культуры, 2017. С. 81-84.

3. Аксакалова Л.Ю. и др. Этнокультурные процессы в современном мире / под ред. Т.И. Баклановой. Саратов: Вузовское образование, 2016. 198 c.

4. Аксакалова Л.Ю. и др. Традиционная народная культура в современной социально-культурной деятельности и образовании / под ред. Т.И. Баклановой. Саратов: Вузовское образование, 2016. 143 c.

5. Этнокультурная деятельность в современных образовательных организациях и учреждениях культуры: опыт, проблемы, перспективы: материалы Междунар. науч.-практ. конф. / науч. ред. Т.И. Бакланова. Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс»; Москва, 2017. 440 с.

6. Комплексная система обучения детей мигрантов русскому языку и русской культуре в поликультурной начальной школе города Москвы / под ред. Т.И. Зиновьевой. М.: Изд-во «Перо», 2016. 231 с.

7. Опарина Н.А., Левина И.Д. Зрелищно-игровой фольклор в организации детского досуга // Перспективы художественно-образовательного и социокультурного развития столичного мегаполиса: материалы Междунар. науч.-практ. конф. М., 2016. С. 33-37.

8. Бакланова Т.И., Кайтанджян М.Г., Медведь Э.И., Опарина Н.А. Русские народные праздники в школе. Саратов: Вузовское образование, 2016. 303 c.

9. Сергеева В.П., Александрова С.А. Фольклор как средство приобщения школьников к культуре своего народа // Образование и наука в современных условиях. 2017. № 1 (10). С. 183-186.

10. Бакланова Т.И., Бабаева Е.В., Боткова В.К. Современные тенденции развития социально-культурной деятельности и художественного образования: теория и практика / под общ. ред. Г.И. Грибковой. М.: УЦ Перспектива, 2017. 184 с.


Review

For citations:


Baklanova T.I., Kiseleva O.I., Medved E.I. ON THE PROJECT OF CONTINUITY OF THE EDUCATIONAL SYSTEM, FURTHER TRAINING AND PERSONNEL DEVELOPMENT FOR ETHNOCULTURAL ACTIVITY IN EDUCATIONAL ORGANIZATIONS AND CULTURAL ESTABLISHMENTS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(172):81-86. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-172-81-86

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)