Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Pedagogical features of development of social and cultural activity of students by sports tourism means

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-130-136

Abstract

The problem of the development of social and cultural activity of students is a strategic priority in the field of state youth policy. We discuss pedagogical features of personality behavior during leisure and sports tourism, the problems of social and cultural institutions in the development of leisure programs and leisure activities, issues related to the needs and demands of students in the choice of leisure, the results of experimental work on the development of social and cultural activity of students in Tambov and Tambov region, and also ways of the decision of development of social and cultural activity of the individual at the organization of leisure activity and sports tourism. It is analyzed that pedagogical features are the connecting link influencing deve- lopment of social and cultural activity of student youth by sports tourism means. During the orga- nization of events with a variety of forms of free time, conditions are created for the disclosure of creative potential and self-realization. The development and implementation of leisure programs has a direct impact on the development of social and cultural activity of students in the process of its interaction. Conscious participation in public life, formation of competence and responsibility to oneself and others, readiness for independent life choice become important processes in the development of modern society and innovative development of the country.

About the Author

E. S. Babakhova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Еремеева Л.И. Досуговая деятельность как фактор саморазвития студенческой молодежи // Вестник Югорского государственного университета. Ханты-Мансийск, 2017. Вып. 1 (44). С. 43-48.

2. Потапова Т.П. Владение технологиями социально-культурной деятельности как компонент профессиональной компетентности менеджера СКД // Культурные тренды современной России: от национальных истоков к культурным инновациям: сб. докладов 4 Всерос. (с международным участием) науч.-практ. конф.: в 2 т. Белгород, 2016. Т. 1. С. 293-295.

3. Эриксон Э. Детство и общество. СПб.: ИТД «Летний сад», 2000. 416 с.

4. Erikson E.H. Childhood and Society. N. Y.: W.W. Norton and Company, 1993. 448 p.

5. Громкова М.Т. Педагогика высшей школы. М.: Юнити-Дана, 2015. 447 с.

6. Киселева Т.Г., Красильников Ю.Д. Социально-культурная деятельность. М.: МГУКИ, 2004. 539 с.

7. Столяренко Л.Д. Педагогическая психология. Ростов н/Д.: Феникс, 2003. 448 с.

8. Шарипов Ф.В. Педагогика и психология высшей школы. М.: Логос, 2012. 448 с.

9. Долженкова М.И. Особенности ценностных приоритетов в сфере досуга в контексте теории поколений // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2014. Вып. 11 (139). С. 64-68.

10. Гумерова А.М. Роль культурно-досуговой деятельности в социальном воспитании студенческой молодежи // Молодой ученый. Серия Социология. Казань, 2017. Вып. 3 (137). С. 515-516.

11. Григорьева Е.С., Зайцев В.А. Взгляд студенческой молодежи на активный и пассивный досуг // Инновационные технологии в науке и образовании: сб. ст. 6 Междунар. науч.-практ. конф.: в 2 ч. Пенза, 2017. Ч. 2. С. 77-80.

12. Бабахова Е.С., Долженкова М.И. Современные особенности развития социально-культурной активности учащейся молодежи // Аналитика культурологии. Тамбов, 2016. Вып. 2 (35).


Review

For citations:


Babakhova E.S. Pedagogical features of development of social and cultural activity of students by sports tourism means. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(175):130-136. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2018-23-175-130-136

Views: 41


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)